Goede vakmensen gezocht

Ga online

In de masterclass kwamen goede tips voorbij. Joke: “Het is belangrijk dat je laat zien wie je bent en niet alleen wat je doet. Niet de mooie verhalen, niet wat je allemaal bij ons kunt doen. Je moet communiceren over je kernwaarden, laten zien wie je bent. Dat vond ik wel verhelderend.“. Ook Piet heeft van de masterclass geleerd: “Gebruik social media. Richt je niet te veel op papier of advertenties zoals we nu vooral doen. Je moet meer doelgericht werven. Bijvoorbeeld door middel van een promotiefilm om te laten zien wie je bent. Gebruik je website. Denk aan Facebook. Het is een nieuwe manier van werven. Dat betekent voor ons werk aan de winkel!” Verschillende onderzoeken bevestigen deze trend. Facebook kan worden ingezet voor het opbouwen van een talentenpool. Dit maakt het gemakkelijker om vacatures onder de juiste doelgroep te verspreiden. Via LinkedIn worden vaak de mensen geworven met een hogere opleiding. Steeds meer bedrijven zetten ook Snapchat en Instagram voor werving in. Daarbij is het belangrijk te weten welke doelgroep zich waar bevindt. Bedrijven moeten zich ook realiseren dat het inzetten van social media vooral het inzetten van beeld betekent. Met een filmpje of slideshow kun je de werkplek laten zien en ook de klanten waarmee je in aanraking komt.

Verbinden

Personeelsbeleid gaat niet alleen om het werven, maar ook om het vasthouden van mensen. Piet ziet hierbij ook een rol voor scholen weggelegd. “Ik spreek de meeste mensen die komen solliciteren zelf. En dan zijn er voor mij altijd twee punten van belang. Ten eerste: heb ik een klik met de kandidaat? En ten tweede: heeft hij of zij de juiste papieren? We leiden natuurlijk ook jongeren op, maar ook daar is de spoeling nu dun. En als we dan iemand via de BBL-opleiding als vakman klaarstomen, hoop je ook dat hij wil blijven. Ik hoor vaak dat scholen aangeven: ‘niet te lang bij één baas blijven hangen.’ Dat vind ik erg jammer. Ik wil namelijk investeren in een langetermijnrelatie, in vakmanschap! En natuurlijk, als mensen weg willen, dan mogen ze weg. Maar dat moet geen uitgangspunt zijn.” Joke vult aan: “Laten we eerlijk zijn, als je werkt bij een familiebedrijf dan hoor je ook een beetje bij de familie. Zo willen we graag werken. En gelukkig zien we dat ook. Veel mensen blijven heel lang bij ons. Sterker nog, die voelen ook echt als familie. Met hun kennis en ervaring in het vak kunnen zij jongeren in ons bedrijf goed begeleiden.” Piet: “Dat is wel werken als leidinggevende. Ik zat altijd veel op de werkvloer. Zo hoorde ik wat er leefde, waar de vragen zaten. Ik wist wat er privé speelde. Dat maakt je een hecht team.”