Goede vakmensen gezocht

Goed personeel vinden. Kennis op orde hebben. Dag en nacht met je mensen bezig zijn omdat het voelt als familie. Dít zijn volgens het echtpaar Haitsma de uitdagingen van het personeelsbeleid in een familiebedrijf. Met de 35 mannen en vrouwen die zij in dienst hebben is de band hecht. “De kernwaarden van het bedrijf zitten in de mensen die bij ons werken.”

Het is een mooie lenteavond als we Piet en Joke Haitsma in Rotterdam ontmoeten. Ze hebben de OTIB-masterclass ‘Werving & Selectie’ gevolgd; speciaal voor HRM’ers en leidinggevenden die op zoek zijn naar nieuw personeel. Dit is ook voor Piet en Joke een uitdaging. Want het bedrijf is op zoek naar goede vakmensen. Haitsma BV is een familiebedrijf onder de rook van Rotterdam. Een totaalinstallateur gericht op gas, water, sanitair, verwarming en luchtbehandelingsinstallaties. Maar ook het realiseren van nieuwe badkamers en toiletruimten en de aanleg en het onderhoud van cv-installaties behoren tot de specialismen van het bedrijf.

Geen slagers

Voor Piet Haitsma, voormalig directeur en nog steeds zeer betrokken bij ‘de zaak’, is de reden voor hun deelname aan de masterclass logisch: “Het is moeilijk om vakbekwaam personeel te vinden. Zo hebben we bijvoorbeeld al meer dan een jaar een vacature voor een servicemonteur open staan. We stellen hoge eisen, maar dat is niet vreemd als je hoge kwaliteit wilt bieden. Mensen moeten de juiste papieren hebben en de juiste kennis. Betrouwbaarheid en gemotiveerdheid zijn ook belangrijke aspecten. Volgens mij zijn deze eisen niet te hoog. Maar de kandidaten lijken er gewoon niet te zijn!” Joke, werkzaam in de showroom en op de administratie, vult hem aan: “We hebben de afgelopen jaren voldoende mensen aan de deur gehad, hoor. Er waren bijvoorbeeld slagers, winkelpersoneel en chauffeurs die wel bij ons wilden komen werken. Maar die zoeken we niet. Techniek als hobby is voor ons niet genoeg!”

Ga online

In de masterclass kwamen goede tips voorbij. Joke: “Het is belangrijk dat je laat zien wie je bent en niet alleen wat je doet. Niet de mooie verhalen, niet wat je allemaal bij ons kunt doen. Je moet communiceren over je kernwaarden, laten zien wie je bent. Dat vond ik wel verhelderend.“. Ook Piet heeft van de masterclass geleerd: “Gebruik social media. Richt je niet te veel op papier of advertenties zoals we nu vooral doen. Je moet meer doelgericht werven. Bijvoorbeeld door middel van een promotiefilm om te laten zien wie je bent. Gebruik je website. Denk aan Facebook. Het is een nieuwe manier van werven. Dat betekent voor ons werk aan de winkel!” Verschillende onderzoeken bevestigen deze trend. Facebook kan worden ingezet voor het opbouwen van een talentenpool. Dit maakt het gemakkelijker om vacatures onder de juiste doelgroep te verspreiden. Via LinkedIn worden vaak de mensen geworven met een hogere opleiding. Steeds meer bedrijven zetten ook Snapchat en Instagram voor werving in. Daarbij is het belangrijk te weten welke doelgroep zich waar bevindt. Bedrijven moeten zich ook realiseren dat het inzetten van social media vooral het inzetten van beeld betekent. Met een filmpje of slideshow kun je de werkplek laten zien en ook de klanten waarmee je in aanraking komt.

Verbinden

Personeelsbeleid gaat niet alleen om het werven, maar ook om het vasthouden van mensen. Piet ziet hierbij ook een rol voor scholen weggelegd. “Ik spreek de meeste mensen die komen solliciteren zelf. En dan zijn er voor mij altijd twee punten van belang. Ten eerste: heb ik een klik met de kandidaat? En ten tweede: heeft hij of zij de juiste papieren? We leiden natuurlijk ook jongeren op, maar ook daar is de spoeling nu dun. En als we dan iemand via de BBL-opleiding als vakman klaarstomen, hoop je ook dat hij wil blijven. Ik hoor vaak dat scholen aangeven: ‘niet te lang bij één baas blijven hangen.’ Dat vind ik erg jammer. Ik wil namelijk investeren in een langetermijnrelatie, in vakmanschap! En natuurlijk, als mensen weg willen, dan mogen ze weg. Maar dat moet geen uitgangspunt zijn.” Joke vult aan: “Laten we eerlijk zijn, als je werkt bij een familiebedrijf dan hoor je ook een beetje bij de familie. Zo willen we graag werken. En gelukkig zien we dat ook. Veel mensen blijven heel lang bij ons. Sterker nog, die voelen ook echt als familie. Met hun kennis en ervaring in het vak kunnen zij jongeren in ons bedrijf goed begeleiden.” Piet: “Dat is wel werken als leidinggevende. Ik zat altijd veel op de werkvloer. Zo hoorde ik wat er leefde, waar de vragen zaten. Ik wist wat er privé speelde. Dat maakt je een hecht team.”

Kom naar de laatste P&O Masterclass van dit jaar

Als P&O-er in de technische installatiebranche probeert u elke dag het beste uit het bedrijf te halen. Dit vraagt om vakmanschap. P&O-vakmanschap om te kunnen inspelen op de P&O-vragen in een branche die constant in beweging is. In de laatste masterclasses van dit jaar staat de leercultuur in het bedrijf centraal. Een sterke leercultuur bevordert zowel de innovatie- als de concurrentiekracht van het bedrijf. In de masterclass ontdekt u hoe u als P&O-er de leercultuur in uw organisatie kunt bevorderen en deze voor het bedrijf concreet inhoud kunt geven. In deze masterclass wordt ook aandacht gegeven aan verschillende vormen van leren. Schrijf u nu in voor 5 oktober in Amersfoort of 10 oktober in Tilburg via https://fd2.formdesk.com/otib1/P_en_O-masterclasses-2017

Kennis als uitdaging

De technische ontwikkelingen gaan snel. Dat vraagt iets van bedrijven als het gaat om scholing en ontwikkeling. Maar ook regelgeving verandert. Na jarenlang lobbywerk van onder andere koepelorganisatie Uneto-VNI wordt het installeren en onderhouden van cv-ketels aan regels gebonden. Vanaf 2019 mogen uitsluitend erkende installatiebedrijven met vakbekwame monteurs dit specialistische werk uitvoeren. Piet Haitsma is er blij mee. “Ik heb zoveel prutswerk gezien van zelfklussers of zogenaamde vakmensen. Dit is een goede stap. Maar het betekent voor ons ook een forse investering in opleidingen. De basis is er natuurlijk. En ook de kennis is aanwezig. Maar deze kennis moet wel gecertificeerd worden en dat vraagt om een ‘financiële injectie’.” Maar ook technische ontwikkelingen vragen om scholing. Piet: “ICT gaat een steeds grotere rol spelen. Nieuwe technieken komen naar voren. Onze branche is volop in beweging. En onze jongens zijn voortdurend bezig om zich te ontwikkelen. Er gaan veel uren op aan cursussen en opfristrajecten. Dat is goed, want we gaan voor goed vakmanschap. Maar we moeten ook eerlijk zijn: het werk gaat ook door. Dat is soms best lastig.”

Loslaten niet eenvoudig

De zonen van Piet en Joke hebben het bedrijf inmiddels overgenomen. Ieder met hun eigen specialisaties. Voor Piet is het lastig om los te laten: “Na 48 jaar werken voelt het soms als spijbelen als ik een dagje met Joke aan het fietsen ben. Onze zonen gaan het anders doen, zoals ik het anders heb gedaan dan mijn vader. Maar ik weet dat ik loslaten kan...“ Hiermee doelt Piet op het feit dat hij enkele jaren geleden een herseninfarct kreeg. “Ik moest alles uit mijn handen laten vallen. Een opgave op zich. Maar het werk ging door en het ging allemaal goed. Dus het kan. Het is nu fijn om mee te denken en mee te helpen, om bij te dragen, ook qua personeelsbeleid.” Joke knikt: “Dat geldt ook voor mij. Ik pak nog steeds een deel van de administratie op en je vindt me regelmatig in de showroom. Maar de nieuwe generatie is er klaar voor. Nog een jaar en dan gaan we écht met pensioen. Dat nemen we ons tenminste voor...” 