In restaurants moet de techniek steeds in korte tijd voor een aangename sfeer en klimaat zorgen. Ook moeten het keukenpersoneel en de bediening er blind op kunnen vertrouwen dat de techniek hen niet in de steek laat. Het laatste dat een restauranteigenaar wil, is stroomuitval in de keuken op het moment dat het restaurant vol zit met klanten. Het automatiseren van alle gebouwgebonden installaties in één systeem biedt uitkomst.

In plaats van wanden vol met complexe en verwarrende schakelaars die steeds opnieuw aan snel wisselende mensen in de bediening moeten worden uitgelegd, kiezen steeds meer horeca-eigenaren voor KNX. Een dergelijk automatiseringssysteem maakt een horecapand volledig operationeel via een beperkt aantal knoppen of een eenvoudige visualisatie. Op scenes gebaseerde programmering zorgt ervoor dat het pand op elk moment van de dag in de juiste stand springt.

Programmering van scenes

Veel restaurants en cafés moeten het hebben van de sfeer; de beleving van de klant is cruciaal bij de vraag of hij terugkomt en de horecagelegenheid bij anderen aanbeveelt. Het is dus zaak om omstandigheden te creëren waaronder gasten zich het prettigst voelen. Deze ‘voorkeursomstandigheden’ verschillen vaak per dagdeel; tijdens de koffie hechten gasten meer belang aan een rustige sfeer terwijl bij de borrel meer nadruk ligt op gezelligheid.
KNX kan die voorkeuren vertalen naar slimme sturingen en een gebruiksvriendelijke bediening. Een voorbeeld hiervan is te vinden in Grand Bistro Het Postkantoor van Luberto Agricola. Agricola weet precies bij welke omstandigheden zijn gasten zich zo prettig mogelijk voelen. Met dat in het achterhoofd zijn in het automatiseringssysteem van Het Postkantoor vier ‘scenes’ geprogrammeerd voor de vier fases die het restaurant dagelijks doorloopt: koffie en lunch, dineren, borrelen en sluiten. Daarmee gaan licht, geluid en verwarming automatisch in de bijbehorende stand. De overgangen zijn zo geleidelijk gemaakt, dat de gast hiervan niets merkt.