Slimmer dan de mens?

Tal van technologieën, tal van mogelijkheden en dat blijft groeien. Er verschijnen steeds weer nieuwe innovaties, zoals de slimme thermostaat, automatische lekdetector en de zelflerende elektrische boiler. IoT en domotica zijn niet langer Sci-Fi. Komt dat door de kennis van de consument, is er meer vraag of draait het om aanbod? Allebei. Na een acceptatiefase is het tijd voor iets nieuws, goede marketing creëert een vraag en de cirkel is rond. Smart Homes, kenniscentrum voor Domotica & Slim Wonen, werkt een blik op het nu en in de toekomst. Spraakherkenning gaat een centrale rol spelen in de domotica van morgen.


Veiligheid staat voorop. In de woonwens van consumenten, in de ontwikkeling van technologie en dus ook als het gaat om gebouwgebonden installaties. Alles lijkt in de Cloud te draaien, is dat wel veilig? Talloze data wordt verzameld maar wat er mee gebeurt, daar staan we met z’n allen zelden bij stil, want het is zo gemakkelijk. Een voorbeeld is het unlocken van een smartphone met je vingerafdruk. Een gemak, maar ondertussen geef je jouw identiteit af, want een vingerafdruk is uniek en blijft altijd aan jou gekoppeld. Die gegevens worden ergens opgeslagen, is dat wel veilig? Een wachtwoord kun je veranderen, maar een vingerafdruk niet.

Kansen

Naast ‘bedreigingen’ biedt de nieuwe wereld van Big Data zeker ook mogelijkheden en nieuwe inzichten. Ook voor de installateur. Zoals het nauwkeuring inschatten van energiegebruik bijvoorbeeld. Door middel van gegevens van duizend woningen uit de regio kan de installateur tal van voorspellingen doen, omdat het daadwerkelijke gebruik inzichtelijk is. Maar ook op basis van externe factoren, zoals weersvoorspellingen. Naast inschatten en monitoren wordt het voor installateurs ook makkelijker om huishoudens nauwkeurig met elkaar te vergelijken, wat uiteindelijk zorgt voor maatwerk- en meer optimale oplossingen.

Zelfonderzoek

We worden steeds kritischer met z’n allen. Gaan zelf op onderzoek uit, installeren simpele toepassingen zoals apps en kant- en klare producten. Maar de installateur blijft de huisexpert. Op het gebied van domotica, maar ook als het gaat om IT. Bij een goed pakket hoort een goede verbinding, misschien wel eentje met een NAS-server. Als huisexpert bepaalt de installateur samen met de klant welke toepassingen nodig of handig zijn. Het is daarna aan de expert om invulling aan de hard-end software te geven.
Bij technologische ontwikkelingen komt ook software kijken die het mogelijk maakt dat systemen met elkaar communiceren. Ondanks het Internet of Things tijdperk is het een fabel dat alles via internet of draadloos communiceert. Toch vinden producten hun weg naar het internet waardoor online configuratie en koppeling mogelijk is. Dat maakt het eenvoudiger om systemen met elkaar te laten communiceren en storingen te voorkomen.

Dreigingen

Gevaar is bijvoorbeeld wel de gevoeligheid van privacy. Ook installaties zullen meer integreren met webdiensten. De basis opereert, in het kader van betrouwbaarheid, altijd lokaal. Extra diensten zoals online streaming en in de toekomst Artificial Intelligence (AI), gaan hand in hand met lokale systemen. Wel is er extra aandacht nodig voor twee grote gevaren: Normale huishoudens hebben één toegangspunt tot het internet, een Single Point of Failure (SPOF). Bij een storing functioneert dan ook geen enkele dienst. Wat zijn de gevolgen voor het domoticasysteem? Welke diensten zijn afhankelijk van real-time verbinding en hoe worden gebruikers geïnformeerd? Het is de taak van de installateur om dat allemaal in kaart te brengen. Daarnaast wordt de installatie via webdiensten ‘blootgesteld’ aan het internet. Het is aan de installateur om de gevolgen te overzien, klanten te beschermen en gegevens binnen de muren van het huis te houden.

Domotica vs IoT

 

Technologie in en rondom het huis, dat is domotica. IoT wordt wereldwijd toegepast en lijkt ineens een populaire term die vaak gebruikt wordt, zonder dat we eigenlijk weten wat het betekent. Oorzaak daarvan is ook dat specialisten het niet eens lijken te worden over de definitie. Smart Homes hanteert de stelling: een product dat eerder de stempel domotica kreeg, krijgt dit nu nog steeds. Een thermostaat die we op de installatie aansluiten, dat is niet ineens IoT, een beveiligscamera idem dito. In het geval van IoT slaat meten=weten de spijker op z’n kop. Het biedt de mogelijkheid tot het vergaren van oneindig veel (goedkope) data, waarmee we niet alleen gegevens van de woning meten, maar ook van de fiets, de hond, de boot en zelfs de planten. Dat betekent dat de installateur meer informatie dan ooit moet verwerken. Het is de kunst dit op de juiste manier te vertalen aan de eigenaar van de data. Oftewel, een installateur is niet enkel de integrator en huisexpert , maar ook een datatolk.

 

Vraag en aanbod

Al die informatie; maar waar is behoefte aan? Volgens Smart Homes is dat spraakherkenning. En al is de markt er klaar voor, de technologie is dat nog niet. Er zijn tal van voorbeelden waarbij spraak gebruikt wordt als ‘besturingssysteem’, maar wil je je huis bedienen, dan komen er knoppen en panelen bij kijken. Verschillen in spraak en dialecten maken ons voor systemen nog te moeilijk te begrijpen. Maar als we écht een blik in de toekomst werpen, dan vinden systemen er zelf wel een oplossing voor. Robots worden steeds intelligenter, dat geldt ook voor huizen. Slimme huizen die anticiperen op de gebruiker zijn wenselijk en dat is een realistisch toekomstbeeld. Denk maar aan een huis dat zelf het licht al aan doet voordat je de ruimte betreedt of een onderdeel voor de wasmachine bestelt nog voordat het apparaat kapot is. Maar er liggen ook bedreigingen op de loer. Het gevaar huist in de intelligentie: systemen die zó slim zijn, dat ze zichzelf door ontwikkelen, zonder dat daar menselijk ingrijpen bij komt kijken.

Communicatie

Of het nu gaat om gezondheid, veiligheid, comfort of sociale integratie en ondersteuning; overal zijn diensten en oplossingen voor. Maar zoveel slimme apparaten, betekent vaak ook zoveel besturingssystemen en applicaties. Hoe slim is dat? Als apparatuur intelligent is, dan moet er ook een manier zijn waarop systemen kunnen samenwerken zonder elkaar in de weg te zitten of zelfs te storen. In het project Make it ReAAL onderzocht Smart Homes dit. De ontwikkeling zit al in de naam; een universeel domotica-platform dat producten en diensten koppelt en verbindt, waardoor alles op één en dezelfde manier bedienbaar is. Het dringt de wildgroei aan ICT-vormen terug, maakt technologie makkelijk bestuurbaar én zorgt ervoor dat ongeacht de aanbieder of het merk, diensten en producten elkaar begrijpen en samenwerken. Daarvoor is een open platform nodig. UniversAAL is Open Source, gebaseerd op het beste van een reeks voorgangers. Smart Homes testte dit platform in Nederland, samen met leveranciers en ter ondersteuning van ouderen, zodat ze langer zelfstandig thuis kunnen wonen. Want dat technologische toepassingen met elkaar moet kunnen communiceren, is voor iedereen van belang en ook handig. Een slimme woning is immers pas écht slim als je als bewoner niet continu hoeft in te grijpen 

Door: Smart Homes