WKK op houtpellets

Duitse kwaliteit

Topklasse ketels, veelal afkomstig uit Duitsland en Oostenrijk, zijn een compleet ander verhaal. Ze zijn degelijk van bouw, vrijwel onderhoudsvrij, beschikken over de nieuwste technologische snufjes en bieden een integrale, modulaire oplossing om echt zinvol te verwarmen. Bovendien hebben ze een levensduur van maar liefst 20 tot 30 jaar.

Kleine WKK pelletketel

De eerste pelletketel is ontwikkeld in de jaren ’90 door de firma ÖkoFEN. Deze fabrikant heeft veel innovaties op haar naam staan, zoals de integratie van condens techniek in de pelletketel, stoken op basis van een weersverwachting van 4 dagen en ook de WKK pelletketel. Dit jaar werden er in Europa al een tiental grote systemen gebouwd met een vermogen van 55kW thermisch en 4kW elektrisch. Daarnaast brengt de fabrikant ook een kleine WKK op de markt, de Smart_e die 13 kW aan thermische energie en 650 tot 800 Watt aan stroom kan opwekken.

Plaatsing

Een WKK pelletketel installeren brengt in praktijk niet veel meer werk met zich mee dan het plaatsen van een ‘normale’ pelletketel. Er is ongeveer een halve dag nodig om de Stirlingmotor te plaatsen en alle voor-bedrade stek­kerblokken aan te sluiten. Daarnaast moet de meterkast een speciale voorziening krijgen om een eventueel overschot aan opgewekte stroom terug te kunnen leveren. Er wordt overigens al onderzocht of het mogelijk is om ook een Offgrid variant te ontwikkelen. De onderzoekstrajecten gaan al richting de afrondende fase.

Onderhoud

Het onderhoud van de WKK ketels vereist meer werk dan een ‘gewone’ ketel, onder meer omdat de stirlingmotor even uit de houder gehesen moet worden met de ingebouwde takel. De kop van de motor heeft een borstelbeurt nodig en de vlampijp een grondige controle op slijtage. Verder moet de warmtewisselaar worden geborsteld en de brander uit elkaar worden gehaald voor een schoonmaakbeurt. Per 2.000 uren vollast, is circa 6 uur aan onderhoud nodig. Ook de gebruiker wordt betrokken bij het onderhoud. Hij moet 1x per 800 draaiuren de stirlingmotor, die via een serviceluik toegankelijk is, borstelen. De as die daarbij vrijkomt, zal vanzelf verdwijnen in de as-compressie van de ketel.

Geef een reactie