Slim, handig en duurzaam

De ISH mocht dit jaar maar liefst 200.114 bezoekers verwelkomen. Op de stand bij Viessmann, dat als vanouds weer groots had uitgepakt.

De volgende ISH vindt plaats van 12 tot en met 16 maart 2019. Volgens Marlies Merkelenkamp van de Frankfurter Messe gaat de beurs uitbreiden. “Hal 6 zal weliswaar gesloten zijn vanwege een renovatiebeurt, maar Hal 12 komt erbij. Netto krijgt de beurs meer vloeroppervlakte.”

Bezoekers

Met 200.114 bezoekers mocht de organisatie zich in de handen wrijven. De grootste groep bezoekers was, niet verwonderlijk, afkomstig uit de klimaat- technische en sanitairsector. Evenals bij de exposanten zet ook hier de internationalisering van de beurs door. Was in 2015 39% van de bezoekers afkomstig uit andere landen dan Duitsland, dit jaar ging het om 40%. Een kleine stijging, maar toch. Tot de toplanden behoorden China, Italië, Frankrijk en Nederland. Rond de 4.500 landgenoten namen de moeite om de ISH te bezoeken, vrijwel hetzelfde als in 2015. Ze waren erg te spreken over de beurs, aldus de organisatie. Deze ISH-editie scoorde, evenals de afgelopen twee keer, extreem hoge cijfers. 97% van de bezoekers gaf aan over de gehele linie positief te zijn over de beurs.

Aandachtsgebieden

Wat had de ISH voor al die bezoekers in petto? Zoals eerder vermeld had de beursorganisator ‘Water. Energy. Life.’ tot hoofdthema gebombardeerd. Twee aandachtsgebieden gaven de boventoon aan: ‘ISH Water’ en ‘ISH Energy and Aircontec’.
Daarbinnen was een onderverdeling aangebracht. Ook dit jaar was er specifiek aandacht voor ‘de badkamer belevingswereld’, de ‘wereld van de installatietechniek’, ‘gebouw- en energietechniek’, ‘domotica en gebouwautomatisering en energiemanagement’ en ‘airconditioning, koeling en ventilatietechnologie’.

Trends

Bij het aandachtsgebied ‘ISH Water’ lag de nadruk op ‘duurzame sanitatie’ en ‘innovatief badkamerdesign’. Terugkerende onderwerpen waren ‘wellness’, ‘eigentijds ontwerpen’, ‘levensloopbestendige badkamers’, ‘waterbesparing’ en ‘hygiëne’. Daarnaast lieten de exposanten talloze slimme oplossingen zien op hun stands. Hun collega’s bij ‘ISH Energy and Aircontec’ kozen voor een soortgelijke aanpak. Ook hier veel aandacht voor comfort, duurzaamheid en IoT. Martin Wendels, directeur Wolf Energiesystemen: “Het Internet of Things dringt steeds dieper door in onze sector. Smart Connectivity wordt een terugkerend thema. Verder zag ik vooral veel doorontwikkeling van bestaande systemen, waardoor ze energiezuiniger en efficiënter worden.” Jan Blom Marketingmanager van Nefit/Bosch Thermotechniek beaamde zijn analyse. Hij vatte de trends samen onder de noemers: “digitalisering, verduurzaming en een hang naar integrale oplossingen en installatiegemak.” Vooral de digitalisering gaat grote gevolgen hebben voor de installateur? Hoe? Lees het in de andere artikelen 