Slim, handig en duurzaam

Exposanten

Tijdens deze ISH-editie waren er 2.482 exposanten, een lichte toename vergeleken met 2015 toen er 2.465 kwamen opdraven. Het aantal vierkante meters bleef nagenoeg gelijk; ook nu zat dat rond de 260.000. Opvallend was wederom het hoge percentage buitenlandse standhouders. Dit jaar was maar liefst 64% afkomstig uit andere landen dan Duitsland. In 2015 bleef de teller staan op 61%. Absolute toppers waren Italië, Turkije, China, Oostenrijk en Spanje. Ook Nederland droeg zijn steentje bij met 56 standhouders (2015: 54). Waar we in de inleiding al op hamerden, valt hier dus terug te zien; een toenemend zelfbewustzijn en internationalisering van het vakgebied. Het was dus een slimme zet van organisator Frankfurter Messe om een try-out van de vorige editie voort te zetten.

Partnerland Turkije

In 2015 startte de ISH met haar ‘partnerland-concept’, toen viel Polen die eer ten deel. Dit jaar was het Turkije. Die keuze lag voor de hand, vertelde Brandmanager Seitz: “Vanwege de groeiende betrokkenheid van Turkije bij de ISH, zowel in termen van bezoekersaantallen als standhouders.” Rond de 140 Turkse standhouders gaven acte de presence op de beursvloer. Ze kregen waarschijnlijk nauwelijks Nederlandse bezoekers op bezoek, want ja, u kunt het zich nog wel herinneren, Turkije en Nederland lagen met elkaar in de clinch toen de ISH plaatsvond.

Zakendoen

Alle economische indicatoren staan op groen. Volgens de meest recente cijfers van de OESO groeit de wereldecono­mie in 2017 en 2018 met meer dan 3,2%. Europa scoort iets slechter met een gemiddelde van 1,6%, maar schrijft in ieder geval weer zwarte cijfers. Een trend die ook duidelijk zijn weerslag had op de beursvloer. Uit de statistieken van de ISH kwam naar voren dat 88% van de exposanten de toekomst rooskleurig tegemoet ziet. In Duitsland ligt dat percentage zelfs hoger dan 93%. De ISH zal zeker haar steentje hebben bijgedragen aan dat optimisme. Uit de exit-polls van de organisator blijkt dat de exposanten bijzonder tevreden waren over het aantal nieuwe contacten dat ze hadden opgedaan tijdens de beurs. “Al op de eerste dag was het bomvol en kregen we veel beslissers over de vloer”, vertelde Ron Schmitz, Key Accountmanager van Reflex. Nick de Landsheer, Division Manager van Renson, bevestigde later in de week zijn woorden. “Ook wij zien veel interessante beslissers.”