Slim, handig en duurzaam

De ISH barstte bijna uit haar voegen deze editie. Met ruim 200.000 bezoekers en meer dan 2.480 standhouders behaalde de beurs een record dit decennium. En terecht. Alle partijen kwamen ruimschoots aan hun trekken. De bezoekers omdat er veel noviteiten vielen te bewonderen en de standhouders omdat ze direct zaken konden doen. “De economie zit in de lift, en de grote trend is IoT.” Oftewel: Time to go Smart.

‘Water. Energy. Life’, was dit jaar het thema. In een interview voorafgaand aan de ISH legde ISH-Brandmanager Stefan Seitz uit waarom. Volgens de marketingman was bewust gekozen voor een veelomvattende slogan, omdat “de ISH met haar brede scala aan innovatieve gebouwgebonden systemen concrete oplossingen biedt voor hedendaagse politieke en economische problemen.” Het tekent het groeiende zelfbewustzijn van de branche. Waar de installatiebranche ooit het ondergeschoven kindje was in de bouwkolom, lijkt de rolverdeling nu langzaam maar zeker te veranderen. Nationaal en internationaal. We hoeven maar even naar de berichtgeving in de Nederlandse pers te kijken van de afgelopen maanden om te zien dat onze branche aan invloed wint. Zo lieten grote technische dienstverleners begin maart weten het voortouw te gaan nemen bij de energietransitie, kwam de Bouwagenda met een plan op te proppen om in hoog tempo Nederland te gaan vergroenen en deelde staatssecretaris Dijksma een plaagstoot uit aan de fossielverslaafde Trump door aan te geven een ‘Climate First’ conferentie te organiseren in de VS. Ambitieuze plannen en doelstellingen, die inderdaad alleen haalbaar zijn met hulp van de installatiebranche. Dus ja, het thema van de ISH was een schot in de roos.

Noviteiten

Genoeg redenen dus voor de fabrikanten om groots uit te pakken. En dat deden ze ook. Overal waren nieuwe producten en systeemoplossingen te zien. Op een doorsnee VSK, Bouwbeurs of ‘Hardenberg’ zijn nauwelijks meer noviteiten te vinden. Daar draait het tegenwoordig vooral om relatiebeheer, ook belangrijk en zeker geen verwaarloosd aspect op de ISH, maar een beurs zou vanuit historisch perspectief vooral innovaties moeten laten zien. Zo verras je de bezoeker en verleidt je hem/haar tot het doen van aankopen en/of het sluiten van deals.

Exposanten

Tijdens deze ISH-editie waren er 2.482 exposanten, een lichte toename vergeleken met 2015 toen er 2.465 kwamen opdraven. Het aantal vierkante meters bleef nagenoeg gelijk; ook nu zat dat rond de 260.000. Opvallend was wederom het hoge percentage buitenlandse standhouders. Dit jaar was maar liefst 64% afkomstig uit andere landen dan Duitsland. In 2015 bleef de teller staan op 61%. Absolute toppers waren Italië, Turkije, China, Oostenrijk en Spanje. Ook Nederland droeg zijn steentje bij met 56 standhouders (2015: 54). Waar we in de inleiding al op hamerden, valt hier dus terug te zien; een toenemend zelfbewustzijn en internationalisering van het vakgebied. Het was dus een slimme zet van organisator Frankfurter Messe om een try-out van de vorige editie voort te zetten.

Partnerland Turkije

In 2015 startte de ISH met haar ‘partnerland-concept’, toen viel Polen die eer ten deel. Dit jaar was het Turkije. Die keuze lag voor de hand, vertelde Brandmanager Seitz: “Vanwege de groeiende betrokkenheid van Turkije bij de ISH, zowel in termen van bezoekersaantallen als standhouders.” Rond de 140 Turkse standhouders gaven acte de presence op de beursvloer. Ze kregen waarschijnlijk nauwelijks Nederlandse bezoekers op bezoek, want ja, u kunt het zich nog wel herinneren, Turkije en Nederland lagen met elkaar in de clinch toen de ISH plaatsvond.

Zakendoen

Alle economische indicatoren staan op groen. Volgens de meest recente cijfers van de OESO groeit de wereldecono­mie in 2017 en 2018 met meer dan 3,2%. Europa scoort iets slechter met een gemiddelde van 1,6%, maar schrijft in ieder geval weer zwarte cijfers. Een trend die ook duidelijk zijn weerslag had op de beursvloer. Uit de statistieken van de ISH kwam naar voren dat 88% van de exposanten de toekomst rooskleurig tegemoet ziet. In Duitsland ligt dat percentage zelfs hoger dan 93%. De ISH zal zeker haar steentje hebben bijgedragen aan dat optimisme. Uit de exit-polls van de organisator blijkt dat de exposanten bijzonder tevreden waren over het aantal nieuwe contacten dat ze hadden opgedaan tijdens de beurs. “Al op de eerste dag was het bomvol en kregen we veel beslissers over de vloer”, vertelde Ron Schmitz, Key Accountmanager van Reflex. Nick de Landsheer, Division Manager van Renson, bevestigde later in de week zijn woorden. “Ook wij zien veel interessante beslissers.”

De ISH mocht dit jaar maar liefst 200.114 bezoekers verwelkomen. Op de stand bij Viessmann, dat als vanouds weer groots had uitgepakt.

De volgende ISH vindt plaats van 12 tot en met 16 maart 2019. Volgens Marlies Merkelenkamp van de Frankfurter Messe gaat de beurs uitbreiden. “Hal 6 zal weliswaar gesloten zijn vanwege een renovatiebeurt, maar Hal 12 komt erbij. Netto krijgt de beurs meer vloeroppervlakte.”

Bezoekers

Met 200.114 bezoekers mocht de organisatie zich in de handen wrijven. De grootste groep bezoekers was, niet verwonderlijk, afkomstig uit de klimaat- technische en sanitairsector. Evenals bij de exposanten zet ook hier de internationalisering van de beurs door. Was in 2015 39% van de bezoekers afkomstig uit andere landen dan Duitsland, dit jaar ging het om 40%. Een kleine stijging, maar toch. Tot de toplanden behoorden China, Italië, Frankrijk en Nederland. Rond de 4.500 landgenoten namen de moeite om de ISH te bezoeken, vrijwel hetzelfde als in 2015. Ze waren erg te spreken over de beurs, aldus de organisatie. Deze ISH-editie scoorde, evenals de afgelopen twee keer, extreem hoge cijfers. 97% van de bezoekers gaf aan over de gehele linie positief te zijn over de beurs.

Aandachtsgebieden

Wat had de ISH voor al die bezoekers in petto? Zoals eerder vermeld had de beursorganisator ‘Water. Energy. Life.’ tot hoofdthema gebombardeerd. Twee aandachtsgebieden gaven de boventoon aan: ‘ISH Water’ en ‘ISH Energy and Aircontec’.
Daarbinnen was een onderverdeling aangebracht. Ook dit jaar was er specifiek aandacht voor ‘de badkamer belevingswereld’, de ‘wereld van de installatietechniek’, ‘gebouw- en energietechniek’, ‘domotica en gebouwautomatisering en energiemanagement’ en ‘airconditioning, koeling en ventilatietechnologie’.

Trends

Bij het aandachtsgebied ‘ISH Water’ lag de nadruk op ‘duurzame sanitatie’ en ‘innovatief badkamerdesign’. Terugkerende onderwerpen waren ‘wellness’, ‘eigentijds ontwerpen’, ‘levensloopbestendige badkamers’, ‘waterbesparing’ en ‘hygiëne’. Daarnaast lieten de exposanten talloze slimme oplossingen zien op hun stands. Hun collega’s bij ‘ISH Energy and Aircontec’ kozen voor een soortgelijke aanpak. Ook hier veel aandacht voor comfort, duurzaamheid en IoT. Martin Wendels, directeur Wolf Energiesystemen: “Het Internet of Things dringt steeds dieper door in onze sector. Smart Connectivity wordt een terugkerend thema. Verder zag ik vooral veel doorontwikkeling van bestaande systemen, waardoor ze energiezuiniger en efficiënter worden.” Jan Blom Marketingmanager van Nefit/Bosch Thermotechniek beaamde zijn analyse. Hij vatte de trends samen onder de noemers: “digitalisering, verduurzaming en een hang naar integrale oplossingen en installatiegemak.” Vooral de digitalisering gaat grote gevolgen hebben voor de installateur? Hoe? Lees het in de andere artikelen 