Instagram en Snapchat

Adverteren en creativiteit

Voor zowel Snapchat als Instagram geldt, dat je kunt adverteren. Bij Snapchat kan je tegen betaling ‘geofilters’ inzetten, een ‘grappige’ lens aanbieden, of een verhaal maken van korte foto’s en videofragmenten. Die keuze ligt voor kleinere bedrijven niet heel erg voor de hand. Bij Instagram zijn de mogelijkheden wat toegankelijker. Het belangrijkste is om te beseffen dat je met een creatieve invalshoek al veel leuks kunt doen, zonder dat je hoeft te adverteren. Zo kan je op Instagram makkelijk een oproep plaatsen voor een #fotocontest. Bijvoorbeeld om #installatiebloopers te delen, of juist #mooiinstallatiewerk.

Successen in installatiebranche

In de installatiebranche is het lastig om goede voorbeelden te vinden. Voor veel installatiebedrijven blijft – vooral Snapchat – nog een ondoorgrondelijk verhaal. Dat is niks om je voor te schamen. Uit onderzoek van Marketingfacts en Social Embassy naar de inzet van Snapchat door merken, blijkt dat de volgers-aantallen nog laag zijn. Een kwart van de merken zit nog onder de vijftig volgers, 58 procent zit onder de 500 volgers. Ik kwam recent nog wel een mooi voorbeeld tegen van Comfort Home, een installateur gespecialiseerd in ventilatie. Zij riepen vorige jaar jongeren op, om met een 10 seconden filmpje van zichzelf – op Snapchat – te solliciteren bij het bedrijf. Degenen bij wie zij een goed gevoel hadden, nodigden zij uit op gesprek.

Nieuwe tijdsgeest

Realiseer je dat Snapchat en Instagram een nieuwe tijdsgeest aangeven: de behoefte aan meer visuele en luchtige content en nieuwe vormen van communiceren. Niet voor niets integreert Facebook (ruim 9,5 miljoen gebruikers in Nederland) veel van de nieuwe functionaliteiten in haar eigen platform. Zo krijg je als je een Snapchat profiel aanmaakt, jouw eigen unieke Snapchat-‘spookje’ die werkt als een QR-code. Facebook heeft dit gekopieerd in zijn eigen Messenger. Dit ‘spookje’ kun je in verschillende communicatie-uitingen terug laten komen, zodat mensen je gemakkelijk kunnen toevoegen via hun mobiele app. Je kunt je eigen spookje dus gerust in een wervingsadvertentie zetten.

Geef een reactie