Instagram en Snapchat

Een Social Media account openen kan iedereen. Maar waarom zou je het doen en wat zijn de mogelijkheden? In deze serie geven we een stappenplan voor beginnende en ervaren installateurs om aan de slag te gaan met Social Media.
Alle gastauteurs zijn experts met ruime ervaring in de installa­tiebranche. Aan de hand van voor­-
beelden uit hun eigen praktijk laten zij zien hoe ook u kunt scoren op Social Media. In deze aflevering aandacht voor Instagram en Snapchat: ”Platforms voor tieners of kansrijk voor bedrijven?”

Snapchat en Instagram: je moet er intussen wel van gehoord hebben. Op Snapchat zitten inmiddels zo’n 1 miljoen gebruikers (NL), waarvan ongeveer de helft de app iedere dag gebruikt. Op Instagram zijn er zo’n 2 miljoen Nederlandse gebruikers. Snapchat is vooral populair onder jongeren (<25 jaar) en begint door te dringen bij volwassen ‘jongeren’. Marketeers hebben het intussen ontdekt als kansrijk platform. Niet tekst, maar realtime visuele content is de drijvende kracht. Ook op Instagram is het gebruik van beeld de bepalende factor voor het succes. Maar wel met een andere twist. Foto’s en video’s op Instagram moeten er, in tegenstelling tot het ‘rauwe’ van Snapchat, mooi uit zien.

Gevoel voor humor

Als je wilt Snapchatten, moet je gevoel voor humor hebben. Een snap duurt 5 of 10 seconden. Het gaat meestal om foto’s en filmpjes, waar de zender ‘stickers’, tekeningetjes, tekst of een grappige lens aan toevoegt. Zo zijn er lenzen waarbij het lijkt of je een regenboog uitkotst of jouw gezicht transformeert in een likkende hond. Het aanbod van filters wordt telkens ververst met nieuwe filters van adverteerders die op een (grappige) manier binding willen krijgen met de gebruikers van Snapchat. En ze zijn immens populair.

Leeftijd doelgroep

Je raad het al: de doelgroep 40+ ga je er lastig mee bereiken. Als je een account aanmaakt en Snapchat toegang geeft tot je contactenlijst, zal je zien dat de score van gevonden Snapaccounts nog marginaal is, tenzij je veel contacten hebt in de leeftijdsgroep t/m 30 jaar. Instagram heeft in vergelijking tot Snapchat voor iedereen wat te bieden en dat verklaart ook het succes van het Social Media platform. Om foto’s of video’s op te fraaien voor Instagram is er een enorme hoeveelheid apps beschikbaar, zoals Fuzel, Typic, Cinamatic en Hipstamatic. Gebruikers van Instagram gaan vaak heel creatief en kunstzinnig om met beeld.

Verhalen vertellen

Bijzonder aan Snapchat is de mogelijkheid om van al jouw foto’s en filmpjes een langer ‘verhaal’ te kunnen maken, dat door al jouw ‘vrienden’ gedurende 24 uur bekeken kan worden. Zo zou je een ‘day in the life of’ kunnen opnemen, in korte fragmenten van 5 à 10 seconden. Zo krijgen ‘vrienden’ op Snapchat een indruk van de dingen die je meemaakt. Als je Snapchat wilt inzetten, dan doe je er goed aan om te bedenken op welke manier je de doelgroep van Snapchat wilt bereiken en hoe ‘geloofwaardig’ je bent voor jongeren. Meer dan de helft van alle Snapchat-gebruikers zijn dagelijks actief, dus dat zal je zelf ook moeten zijn. Zodra je ‘vrienden’ hebt, is interactie vrijwel gegarandeerd. Op Snapchat reageert 75% van de gebruikers op je ‘snap’. Bij andere Social Media (zoals Facebook) ligt dit percentage rond de 25%.

Rauw of gepolijst?

Voor onze branche vraagt de inzet van Snapchat om veel creativiteit en lef. Gelukkig is Snapchat een platform waar berichten niet perfect hoeven te zijn. Juist het rauwe van Snapchat en het feit dat berichten na 24 uur verdwijnen, maken dit platform zo succesvol. Dat is bij Instagram wel anders. Bij Instagram draait het om het bereik van een goeie foto of video. Dat kan op dezelfde manier als we bij Twitter gewend zijn. Bijvoorbeeld door hashtags te gebruiken in begeleidende teksten en accounts te volgen of uitnodigen je te volgen. Bekijk op Instagram bijvoorbeeld eens #TechniekNL. Deze hashtag verwijst naar de campagne ‘De Techniek achter Nederland’, die ik destijds heb opgezet voor Uneto-VNI en brengt de veelzijdigheid van de branche in beeld.

Adverteren en creativiteit

Voor zowel Snapchat als Instagram geldt, dat je kunt adverteren. Bij Snapchat kan je tegen betaling ‘geofilters’ inzetten, een ‘grappige’ lens aanbieden, of een verhaal maken van korte foto’s en videofragmenten. Die keuze ligt voor kleinere bedrijven niet heel erg voor de hand. Bij Instagram zijn de mogelijkheden wat toegankelijker. Het belangrijkste is om te beseffen dat je met een creatieve invalshoek al veel leuks kunt doen, zonder dat je hoeft te adverteren. Zo kan je op Instagram makkelijk een oproep plaatsen voor een #fotocontest. Bijvoorbeeld om #installatiebloopers te delen, of juist #mooiinstallatiewerk.

Successen in installatiebranche

In de installatiebranche is het lastig om goede voorbeelden te vinden. Voor veel installatiebedrijven blijft - vooral Snapchat - nog een ondoorgrondelijk verhaal. Dat is niks om je voor te schamen. Uit onderzoek van Marketingfacts en Social Embassy naar de inzet van Snapchat door merken, blijkt dat de volgers-aantallen nog laag zijn. Een kwart van de merken zit nog onder de vijftig volgers, 58 procent zit onder de 500 volgers. Ik kwam recent nog wel een mooi voorbeeld tegen van Comfort Home, een installateur gespecialiseerd in ventilatie. Zij riepen vorige jaar jongeren op, om met een 10 seconden filmpje van zichzelf - op Snapchat - te solliciteren bij het bedrijf. Degenen bij wie zij een goed gevoel hadden, nodigden zij uit op gesprek.

Nieuwe tijdsgeest

Realiseer je dat Snapchat en Instagram een nieuwe tijdsgeest aangeven: de behoefte aan meer visuele en luchtige content en nieuwe vormen van communiceren. Niet voor niets integreert Facebook (ruim 9,5 miljoen gebruikers in Nederland) veel van de nieuwe functionaliteiten in haar eigen platform. Zo krijg je als je een Snapchat profiel aanmaakt, jouw eigen unieke Snapchat-‘spookje’ die werkt als een QR-code. Facebook heeft dit gekopieerd in zijn eigen Messenger. Dit ‘spookje’ kun je in verschillende communicatie-uitingen terug laten komen, zodat mensen je gemakkelijk kunnen toevoegen via hun mobiele app. Je kunt je eigen spookje dus gerust in een wervingsadvertentie zetten.

Aan de slag

Een beetje sturing geven aan je aanwezigheid op Social Media helpt, ongeacht welk platform je besluit in te zetten. Zodra je je strategie scherp hebt, ga je zorgen dat deze ook bij jouw mensen tussen de oren komt te zitten, bijvoorbeeld door de inzet van Snapchat en Instagram structureel te bespreken tijdens je dagelijkse werkoverleggen. Installatiebedrijf Dekker heeft hier mooi invulling aan gegeven. Dit bedrijf plaatst regelmatig foto’s met verassende invalshoeken, composities van installaties en producten, om te laten zien dat installatietechniek ook kunstzinnig of sexy kan zijn. Ik vind dat super.

Zoals bij elk platform moet je een doel hebben en consequent zijn in het opbouwen van je netwerk en je bekendheid. Vervolgens ga je dan je aanpak verbeteren, zodat je effectiviteit groeit en je een steeds groter bereik krijgt. Aan de slag dus. Ik daag je uit om zo snel mogelijk met Snapchat en Instagram te gaan experimenteren, zodat je een idee krijgt wat er zoal mogelijk is! 

Auteur: Kirsten Bruijel
www.changecollectief.nl

Geef een reactie