Een stappenplan

Contactgegevens

Om bereikbaar te zijn voor je netwerk heb je vast naast je email ook je telefoonnummer toegevoegd aan je profiel. Jammer genoeg zijn die alleen zichtbaar voor je connecties. Ben ik niet met jou verbonden, dan zie ik deze gegevens niet. Sluit daarom je samenvatting af met een verwijzing naar je emailadres, telefoonnummer of website zodat geïnteresseerden direct contact kunnen opnemen.

Zakelijke aanbevelingen

Een van de beste manieren om betrouwbaar en professioneel over te komen is een goede referentie van een ander. Je kunt zelf vertellen dat je ergens veel van af weet, maar wanneer een zakelijke connectie, studiegenoot of andere bekende in je netwerk dit over jou zegt, komt het betrouwbaarder over. Dit noemt men ook wel sociale referentie of bewijskracht. Heb je een mail of telefoontje van een zeer tevreden klant? Vraag hem dan om dit ook op LinkedIn te vertellen in de vorm van een aanbeveling. Je kunt deze vinden via https://www.linkedin.com//recs.

Linkstrategie

Dagelijks ontvang ik meerdere uitnodigingen van mensen om een connectie op LinkedIn te maken. Tot 4 jaar geleden accepteerde ik alleen verzoeken van mensen waarmee ik reeds persoonlijk kennis had gemaakt. Inmiddels ben ik daar al geruime tijd van afgestapt vanuit de filosofie dat ieder verzoek van een unieke persoon komt en zijn eigen redenen kent. LinkedIn is voor mij echt een netwerktool geworden om ‘nieuwe’ contacten op te doen. En wat gebeurt er? Ik leer de meeste professionals pas kennen, nadat we gelinkt zijn en de mogelijkheid hebben om op elkaars berichten te reageren. Wanneer ik een uitnodiging ontvang van iemand die ik nog niet ken, bezoek ik het profiel even op zoek naar aanknopingspunten. Wanneer ik een uitnodiging ontvang zonder motivatie, neem ik ook nog de moeite om even een bericht te sturen en te vragen naar de reden achter de uitnodiging. Waarom ik dat doe? Omdat het mij simpelweg business en interessante contacten oplevert. Sta dus open voor nieuwe contacten.

Richard van der Blom

Geef een reactie