cartoon-iz-12-2016Er verschijnen in de (landelijke) media steeds vaker berichten over initiatieven die duurzame nieuw- en renovatiebouw moeten stimuleren. Niets nieuws onder de zon feitelijk, want het woord duurzaam behoort al jaren tot het ‘jargon’ in het vakgebied. Fabrikanten produceren het ene na het andere ‘energiebesparende’ product en installatiebedrijven realiseren het ene na het andere duurzame project.
Zo lijkt het althans, als we de grote stroom persberichten mogen geloven waarin het woord duurzaamheid meer dan drie keer voorkomt. Natuurlijk wordt er steeds duurzamer gebouwd en geïnstalleerd, maar goed we zijn ook nog niet helemaal uit de economische crisis en de portemonnee wil ook wat. Duurzaam staat nog steeds vaak synoniem voor duurder (op de korte termijn) en niet iedere klant of opdrachtgever is bereid de extra centjes op te brengen of kan dit. En zolang er niet massaal op duurzame alternatieven wordt overgestapt, zullen deze altijd (te) duur in aanschaf blijven.
Maar juist daarin lijkt nu verandering te komen. Politiek, overheid en bedrijfsleven steken steeds vaker de koppen bij elkaar, eindelijk aangejaagd door klimaattoppen en Europese doelstellingen die gehaald moeten worden. Het lijkt de laatste tijd menens te worden en dat is goed voor ons milieu maar – vanuit een ander perspectief bekeken – ook goed voor de branche. Meedoen en meebewegen is dan wel het devies. Hoe? Lees de vele voorbeeldprojecten eens die in deze uitgave zijn terug te vinden •