Een Social Media account openen kan iedereen. Maar waarom zou je het doen en wat zijn de mogelijkheden? In deze serie geven we een stappenplan voor beginnende en ervaren installateurs om aan de slag te gaan met Social Media. Alle gastauteurs zijn experts met ruime ervaring in de installatiebranche. Aan de hand van voorbeelden uit hun eigen praktijk laten zij zien hoe ook jij kunt scoren op Social Media. In deze aflevering aandacht voor content en plug-ins.

Platforms zoals WordPress, bieden handige (responsive) plug-ins waarmee je onderdelen van je website kunt customizen. Plug-ins zijn simpel uitgelegd extra online functionaliteiten die niet in het basispakket van je website zitten, maar die je via een ‘plug-in’ wel kan toevoegen aan je website. Erg handig vind ik bijvoorbeeld zogeheten add-ons om het bezoek aan je Social Mediakanalen te stimuleren. Kijk bijvoorbeeld eens naar de plug-in Add-this.

Makkelijk bereikbaar

Daarnaast zal elke bezoeker contactgemak waarderen. En dan niet alleen via een standaard contactformulier, emailadres of telefoonnummer, maar ook door een chatfunctionaliteit toe te voegen aan je website. Je kan bijvoorbeeld jouw Whatsapp nummer of Messengerservice van Facebook koppelen aan je website. Ook dit richt je in met behulp van plug-ins, zoals Whatshelp. Je bepaalt zelf wanneer je tijd hebt om te reageren. Zorg wel dat je daar duidelijk over bent.

Aantrekkelijke content

Door een goede dekking van internet en het bijbehorende dataverkeer in Nederland, zelfs als er geen Wifi in de buurt is, raken we gewend aan aantrekkelijke visuele content. Waar we ook zijn en welk device we ook gebruiken. Een paar jaar geleden was dit nog niet zo en was het van belang om rekening te houden met de hoeveelheid content, beeld en video op een mobiele website. Het ging er toen nog om de content voor mobiel te minimaliseren. Het inzetten van een enkel Social Mediakanaal was voldoende, terwijl klanten nu overal een geïntegreerde beleving verwachten.

Geïntegreerde beleving

Het is tegenwoordig belangrijk om te zorgen voor aantrekkelijke content op meerdere kanalen, die op alle gekozen platforms goed gelezen en bekeken wordt en bijdraagt aan een hogere conversie. Hiermee bedoelen marketeers: bereik en harde leads. Zorg dus dat je de mogelijkheden van elk kanaal kent, en goed benut, zodat waar je klant zich ook bevindt, ze interactie aangaan met jouw content. In de volgende aflevering van deze reeks, zullen we dieper inzoomen op de keuzes die je hierin hebt.

Trends

Op het gebied van content zijn er in elk geval een aantal belangrijke trends om rekening mee te houden. Video zorgt dat je beter wordt gevonden en bekeken. Op mobiel kijken mensen doorgaans vaak een videootje verticaal, zoals op Snapchat en Facebook. Op andere devices blijft de voorkeur uitgaan naar 16:9. Ook geanimeerde gifjes zijn weer helemaal in. Kijk eens op Giphy.com voor gratis gifjes. Daarnaast: teksten moeten SEO-proof zijn voor zoekmachines. Kijk eens op Yoast.com. Naast een handige plug-in bieden zij handige tips en tutorials.

Data analyses

Onderschat niet wat data over jouw klanten vertelt. Check jouw statistieken regelmatig voor optimalisatie van je website, Social Mediakanalen en jouw content. Zo kun je zien via welke bezoekers van Social Mediakanalen naar jouw website komen. En of ze dit vaker mobiel of via pc doen. Hierin kunnen belangrijke verschillen zitten tussen doelgroepen (zoals zakelijk of particulier). Data geeft inzicht in hoe en wanneer jouw bezoeker zich oriënteert als het over jouw product of dienst gaat. Ook op welk tijdstip van de dag ze met jou bezig zijn, of welke interesses ze hebben, en welke websites ze vaker bezoeken. Door zelf te experimenteren met verschillende kanalen, tijdstippen en verschillende content kom je er achter wat het beste werkt. Het zijn extra bouwstenen om een goed beeld te krijgen van de klantreis, zodat je hier gericht je strategie op kunt aanpassen.

Kirsten Bruijel, www.changecollectief.nl