Een stappenplan

Een Social Media account openen kan iedereen. Maar waarom zou je het doen en wat zijn de mogelijkheden? In deze serie geven we een stappenplan voor beginnende en ervaren installateurs om aan de slag te gaan met Social Media. Alle gastauteurs zijn experts met ruime ervaring in de installatiebranche. Aan de hand van voorbeelden uit hun eigen praktijk laten zij zien hoe ook u kunt scoren op Social Media. In deze vierde aflevering aandacht voor LinkedIn. Met ‘Tips and tricks’ van Richard van der Blom.

iz-1216-social-media-stappenplan-afb-iLinkedIn wordt vaak gezien als een platform waar werkzoekenden en werkgevers elkaar kunnen vinden. Maar dit Social Media kanaal biedt meer. Zo is LinkedIn ook prima in te zetten voor doelen zoals:

1.Netwerken.

Je kunt effectief online netwerken en zo contacten leggen met interessante mensen. Denk bijvoorbeeld aan collega’s, contactpersonen, medewerkers van relevante organisaties of nieuwe contacten die je hebt opgedaan tijdens evenementen.
2.Goede bereikbaarheid.
Door je profiel optimaal in te richten en op de juiste plaatsen je contactgegevens achter te laten, verlaag je de drempel voor je netwerk om contact met je te leggen via LinkedIn.
3.Autoriteit claimen.
Wees een actief gebruiker en deel interessante artikelen of blogs met je netwerk. Op deze wijze kun je je eigen expertise en kennis etaleren. Daarnaast zorg je er zo voor dat je optimaal zichtbaar bent voor je netwerk.
4.Informatie verkrijgen.
Door in de juiste groepen discussies aan te gaan of door statusupdates te delen met je netwerk, zorg je ervoor dat je snelle en goede feedback krijgt op actuele thema’s.

Foto

Je profiel en linkstrategie vormen de basis van je LinkedIn strategie. Een professioneel profiel begint met een duidelijke profielfoto. De profielfoto is één van de eerste punten waar een bezoeker van je profiel naar kijkt. LinkedIn is een zakelijk platform, kies daarom voor een duidelijke en zakelijk ogende foto. De vraag die je jezelf zou moeten stellen bij de selectie is: “zou ik op basis van deze foto te herkennen zijn als ik bij de klant kom”? Enkele tips:

- Neem een foto waarop je gezicht duidelijk zichtbaar is.
- Kies een foto van jou alleen, dus zonder partners, huisdieren of kinderen.
- Vermijd zonnebrillen, petten of afleidende achtergronden
- Wil je een vakantiefoto gebruiken? Snij deze foto dan zodanig uit, dat alleen je gezicht goed zichtbaar is en je zo min mogelijk van de omgeving ziet.

Headline

De headline is het stukje tekst onder je naam. Meestal staan hierin je functietitel en het bedrijf waarvoor je werkzaam bent vermeld. Door trefwoorden op te nemen in je headline (kopregel) bereik je twee doelen. Het is allereerst duidelijker wat je doet. ‘Consultant bij Just Connecting’ zegt helemaal niemand iets die ons bedrijf niet kent. Wanneer ik daar de termen ‘Social Media’, ‘online markting’ en dergelijke aan toevoeg is het al veel duidelijker wat ik precies doe. Spreekt dit voor zich dan is het goed in de headline je expertises te vermelden. Zo krijgen bezoekers van je profiel een beter beeld van je vaardigheden, daarnaast indexeren LinkedIn en Google deze velden ook. Neem hier dus trefwoorden in op waardoor je profiel makkelijker en sneller vindbaar is.

Samenvatting

De samenvatting is een tekst van maximaal 2000 tekens waarin je meer over jezelf en je expertise(s) kunt vertellen. Voordat je die opstelt is het goed om te bedenken voor wie de samenvatting bedoeld is. Ben je op zoek naar een nieuwe baan, verkoop je jouw diensten als zzp’er of gebruik je LinkedIn om meer sales te genereren voor je werkgever? Je profielbezoekers zijn van diverse pluimage. Bepaal vooraf je kerndoelgroep en schrijf daar de samenvatting voor. Enkele belangrijke punten die je kunt laten terugkomen zijn:

- Wie ben je en wat doe je?
- Wat heb je bereikt binnen jouw vakgebied?
- Wat kan je betekenen?
- Wat zeggen klanten over jouw diensten/producten?

Contactgegevens

Om bereikbaar te zijn voor je netwerk heb je vast naast je email ook je telefoonnummer toegevoegd aan je profiel. Jammer genoeg zijn die alleen zichtbaar voor je connecties. Ben ik niet met jou verbonden, dan zie ik deze gegevens niet. Sluit daarom je samenvatting af met een verwijzing naar je emailadres, telefoonnummer of website zodat geïnteresseerden direct contact kunnen opnemen.

Zakelijke aanbevelingen

Een van de beste manieren om betrouwbaar en professioneel over te komen is een goede referentie van een ander. Je kunt zelf vertellen dat je ergens veel van af weet, maar wanneer een zakelijke connectie, studiegenoot of andere bekende in je netwerk dit over jou zegt, komt het betrouwbaarder over. Dit noemt men ook wel sociale referentie of bewijskracht. Heb je een mail of telefoontje van een zeer tevreden klant? Vraag hem dan om dit ook op LinkedIn te vertellen in de vorm van een aanbeveling. Je kunt deze vinden via https://www.linkedin.com//recs.

Linkstrategie

Dagelijks ontvang ik meerdere uitnodigingen van mensen om een connectie op LinkedIn te maken. Tot 4 jaar geleden accepteerde ik alleen verzoeken van mensen waarmee ik reeds persoonlijk kennis had gemaakt. Inmiddels ben ik daar al geruime tijd van afgestapt vanuit de filosofie dat ieder verzoek van een unieke persoon komt en zijn eigen redenen kent. LinkedIn is voor mij echt een netwerktool geworden om ‘nieuwe’ contacten op te doen. En wat gebeurt er? Ik leer de meeste professionals pas kennen, nadat we gelinkt zijn en de mogelijkheid hebben om op elkaars berichten te reageren. Wanneer ik een uitnodiging ontvang van iemand die ik nog niet ken, bezoek ik het profiel even op zoek naar aanknopingspunten. Wanneer ik een uitnodiging ontvang zonder motivatie, neem ik ook nog de moeite om even een bericht te sturen en te vragen naar de reden achter de uitnodiging. Waarom ik dat doe? Omdat het mij simpelweg business en interessante contacten oplevert. Sta dus open voor nieuwe contacten.

Richard van der Blom

Geef een reactie