Een stappenplan

Foto

Je profiel en linkstrategie vormen de basis van je LinkedIn strategie. Een professioneel profiel begint met een duidelijke profielfoto. De profielfoto is één van de eerste punten waar een bezoeker van je profiel naar kijkt. LinkedIn is een zakelijk platform, kies daarom voor een duidelijke en zakelijk ogende foto. De vraag die je jezelf zou moeten stellen bij de selectie is: “zou ik op basis van deze foto te herkennen zijn als ik bij de klant kom”? Enkele tips:

- Neem een foto waarop je gezicht duidelijk zichtbaar is.
- Kies een foto van jou alleen, dus zonder partners, huisdieren of kinderen.
- Vermijd zonnebrillen, petten of afleidende achtergronden
- Wil je een vakantiefoto gebruiken? Snij deze foto dan zodanig uit, dat alleen je gezicht goed zichtbaar is en je zo min mogelijk van de omgeving ziet.

Headline

De headline is het stukje tekst onder je naam. Meestal staan hierin je functietitel en het bedrijf waarvoor je werkzaam bent vermeld. Door trefwoorden op te nemen in je headline (kopregel) bereik je twee doelen. Het is allereerst duidelijker wat je doet. ‘Consultant bij Just Connecting’ zegt helemaal niemand iets die ons bedrijf niet kent. Wanneer ik daar de termen ‘Social Media’, ‘online markting’ en dergelijke aan toevoeg is het al veel duidelijker wat ik precies doe. Spreekt dit voor zich dan is het goed in de headline je expertises te vermelden. Zo krijgen bezoekers van je profiel een beter beeld van je vaardigheden, daarnaast indexeren LinkedIn en Google deze velden ook. Neem hier dus trefwoorden in op waardoor je profiel makkelijker en sneller vindbaar is.

Samenvatting

De samenvatting is een tekst van maximaal 2000 tekens waarin je meer over jezelf en je expertise(s) kunt vertellen. Voordat je die opstelt is het goed om te bedenken voor wie de samenvatting bedoeld is. Ben je op zoek naar een nieuwe baan, verkoop je jouw diensten als zzp’er of gebruik je LinkedIn om meer sales te genereren voor je werkgever? Je profielbezoekers zijn van diverse pluimage. Bepaal vooraf je kerndoelgroep en schrijf daar de samenvatting voor. Enkele belangrijke punten die je kunt laten terugkomen zijn:

- Wie ben je en wat doe je?
- Wat heb je bereikt binnen jouw vakgebied?
- Wat kan je betekenen?
- Wat zeggen klanten over jouw diensten/producten?

Geef een reactie