Verpleeghuis de Savelberg in Gouda
Toen het verzorgingstehuis Savelberg in Gouda moest worden omgebouwd tot een verpleegtehuis, besloot de eigenaar gelijk om een statement te maken. Zorgpartners Midden-Holland wilde een omgeving creëren waarin haar doelgroep zoveel mogelijk haar vrijheid zou behouden, zonder dat dit tot risicovolle situaties zou leiden. Tegelijkertijd wenste de opdrachtgever ook een efficiencyslag doorvoeren. Zorgpartners Midden Holland ging op zoek naar een passende domotica-oplossing en kwam terecht bij Leertouwer.
De installateur, “zeg maar technisch dienstverlener”, uit Barneveld heeft enige jaren geleden in eigen beheer het Conview Care System ontwikkeld, vertelt Jasper Coppes. Hij was als ‘Themaspecialist Zorg en Technologie’ vanaf het prille begin betrokken bij het project.
Randvoorwaarden
Dat de opdrachtgever bij Leertouwer terecht kwam, hoeft geen verwondering te wekken. Naast de eerder genoemde eisen, stelde Zorgpartners namelijk nog een drietal randvoorwaarden. Conview Care sloot daar goed op aan. Coppes: “De opdrachtgever vroeg om een budgettair verantwoord en gebruiksvriendelijk systeem. Bovendien moest het een generieke infrastructuur hebben, waar merkonafhankelijke software onder kon worden gehangen. Op deze wijze zou Zorgpartners Midden-Holland zelf de vrije hand houden bij het bepalen en selecteren van functionaliteiten die het systeem zou krijgen.” Oftewel; geen verplichting hoeven aan te gaan om alle software-oplossingen bij één partij (fabrikant/leverancier) te betrekken.
Uitdagingen
Leertouwer kreeg te maken met talrijke uitdagingen. Sommige hadden betrekking op de toegepaste techniek, andere op gedragsverandering. Coppes geeft enkele voorbeelden. “Om de systemen gebruiksvriendelijk te houden, maken we gebruik van smartphones met consumentensoftware. Die wordt voortdurend ge-update. Denk maar aan de verschillende Android-versies. Op sommige releases draaien zorgapps beter dan op andere. Daar moet je voortdurend rekening mee houden.” Ook digitaal bellen met het Voice Over WiFi systeem bleek erg tricky te zijn. Soms viel de verbinding weg, andere keren waren mensen onbereikbaar. Tot slot kregen het zorgpersoneel en de facilitaire medewerkers in het gebouw plotseling geheel nieuwe vraagstukken op hun bordje. Vraagstukken die betrekking hadden op privacy en de omgang met patiënten. Hoe ga je bijvoorbeeld om met beeldfunctionaliteiten op de kamers van patiënten, wat doe je als een verwarde cliënt je bloemenzaak binnenloopt? Ook hiervoor moesten oplossingen worden bedacht.