Social Media-kanalen beheren

Hootsuite
Hootsuite

Overzicht houden

Een tool die je kan helpen om in ‘controle’ te blijven en actuele berichten te monitoren is Hootsuite , een Social Media management dashboard. Deze tool maakt het mogelijk om op een centrale plek je berichten te versturen, in te plannen maar ook te lezen en te reageren. Een dergelijke tool is onmisbaar voor wie serieus werk wil maken van de interactie richting zijn doelgroep. Het grote voordeel van Hootsuite is dat je kolommen kunt aanmaken met bijvoorbeeld zoekwoorden op Twitter of inkomende berichten op Facebook. Hootsuite wordt daarom ook vaak ingezet als Webcare (online klantenservice) tool om te monitoren waarover op Social Media gesproken wordt en om vragen te beantwoorden. Niet geheel onbelangrijk, Hootsuite is behalve als desktopversie ook beschikbaar als mobiele app, waardoor je dus ook onderweg of buiten kantoortijden overzicht blijft houden over wat er online gebeurt.

Meten = Weten!

Hoewel je online bijna alles kunt doormeten, is het goed te beseffen dat een uiteindelijke conversie altijd van verschillende factoren afhankelijk is. Zie de cijfers dus als een indicatie voor je succes, maar realiseer je dat Social Media slechts één van de variabelen is.

Verkeer naar en op je website

De website blijft voor veel organisaties de centrale ‘online’ plek, daar waar je klanten wilt hebben om in contact te komen. Het is dus belangrijk om te achterhalen of je Social Media activiteiten daadwerkelijk bijdragen aan meer bezoek op je website. Via de software van bijvoorbeeld Google Analytics krijg je inzicht in hoe bezoekers op je website zijn gekomen. Let op of de bezoekers die via jouw Social Media kanalen komen ander gedrag vertonen dan de mensen die bijvoorbeeld via Google komen. Blijven ze langer op de site? Bekijken ze andere pagina’s? Schrijven zij zich Schrijven zij zich eerder in voor de nieuwsbrief of juist niet, downloaden zij bepaalde brochures et cetera, et cetera. Op basis van deze inzichten kan je je Social Media strategie voortdurend optimaliseren.