Social Media-kanalen beheren

IZ-060716-Social-Media-Stappenplan-AfbEen Social Media account openen kan iedereen. Maar waarom zou je het doen en wat zijn de mogelijkheden? In deze serie geven we een stappenplan voor beginnende en ervaren installateurs om aan de slag te gaan met Social Media. Alle gastauteurs zijn experts met ruime ervaring in de installatiebranche. Aan de hand van voorbeelden uit hun eigen praktijk laten zij zien hoe ook u kunt scoren op Social Media. In deze aflevering aandacht voor het beheer van Social Media-kanalen. Met ‘Tips and Tricks’ van Richard van der Blom en Martijn Holtes.

“En wie gaat dit allemaal uitvoeren en bijhouden?” De directeur van het installatiebedrijf ziet de bui al hangen. Hij heeft niet de beschikking over een grote marketing- en communicatieafdeling en wil zelf hier niet zijn kostbare tijd aan besteden. Social Media kost namelijk tijd en energie. Niet erg, want mits goed ingezet gaat het natuurlijk ook wat opleveren. Een groter bereik, verhoogde naamsbekendheid, meer klantenbinding en op den duur mogelijk omzet. Prioriteit dus om dit proces zo goed mogelijk in te regelen.

Content

Expertise is volop aanwezig op de werkvloer. Installateurs en monteurs zijn dagelijks met de meest uiteenlopende projecten bezig. Wanneer zij worden gestimuleerd om foto’s of video’s te maken van de verschillende stadia van het project, ontstaat er mooi materiaal om te delen op Social Media kanalen. Overleg wel vooraf met de opdrachtgever en probeer ook deze te verleiden om de foto’s op zijn eigen kanalen te plaatsen. Zo snijdt het mes aan twee kanten.

Tweriod
Tweriod

Tijdstip plaatsing

Nu we de content hebben, is het belang­rijk om deze binnen de juiste context en op het juiste moment te plaatsen. Op LinkedIn zijn de beste tijden op werkdagen tussen 09.00 en 11.00 uur en tussen 15.30 en 17.30 uur. Daarnaast kijken ook veel gebruikers op zondagmorgen naar LinkedIn. Facebook kent volgens onderzoekers een piek in de vroege avonduren, maar bij de Facebook statistieken op je pagina kun je onder berichten exact aflezen wanneer je fans online zijn. Voor Twitter biedt de tool www.tweriod.com uitkomst. Als je met je websitegegevens inlogt op dit Twitter Account, is het een peulenschil om te achterhalen wanneer je het beste een Tweet kan plaatsen.

Handige tools

Leuk die tijdstippen, maar op dat moment ben ik zelf helemaal niet online! Geen probleem, want er zijn inmiddels vele goede tools die het leven van de Social Media beheerder een stuk aangenamer maken. Buffer  stelt je in staat om de content op een voor jou geschikt moment in te plannen op diverse Social Media accounts. Je kunt hierbij zelf het gewenste tijdstip aangeven of Buffer zelf het meest geschikte moment laten kiezen op basis van het online gedrag van je fans/volgers. Hou wel de reacties in de gaten, want ook al plan je je berichten in, zodra er een vraag of reactie komt, is het wel zo sociaal om daar binnen een redelijke termijn op te reageren. Anders staat de klant voor een digitale ‘gesloten deur’.

Twitter monitoren

Heb je geen tijd om continu Twitter in de gaten te houden en reacties te monitoren? Dan biedt Warble Alerts vast uitkomst. Middels deze tool kun je alle berichten op Twitter laten filteren op bepaalde trefwoorden. Denk hierbij aan de naam van je eigen organisatie en concurrent, maar ook aan trefwoorden die relevant zijn voor jouw contentstrategie. Elke dag ontvang je één mail met alle resultaten die voldoen aan jouw criteria. Niet slecht hè? Gemiddeld 800.000 berichten per dag filteren naar één mail met een paar Tweets. En niet geheel onbelangrijk; deze tool is gratis!

Hootsuite
Hootsuite

Overzicht houden

Een tool die je kan helpen om in ‘controle’ te blijven en actuele berichten te monitoren is Hootsuite , een Social Media management dashboard. Deze tool maakt het mogelijk om op een centrale plek je berichten te versturen, in te plannen maar ook te lezen en te reageren. Een dergelijke tool is onmisbaar voor wie serieus werk wil maken van de interactie richting zijn doelgroep. Het grote voordeel van Hootsuite is dat je kolommen kunt aanmaken met bijvoorbeeld zoekwoorden op Twitter of inkomende berichten op Facebook. Hootsuite wordt daarom ook vaak ingezet als Webcare (online klantenservice) tool om te monitoren waarover op Social Media gesproken wordt en om vragen te beantwoorden. Niet geheel onbelangrijk, Hootsuite is behalve als desktopversie ook beschikbaar als mobiele app, waardoor je dus ook onderweg of buiten kantoortijden overzicht blijft houden over wat er online gebeurt.

Meten = Weten!

Hoewel je online bijna alles kunt doormeten, is het goed te beseffen dat een uiteindelijke conversie altijd van verschillende factoren afhankelijk is. Zie de cijfers dus als een indicatie voor je succes, maar realiseer je dat Social Media slechts één van de variabelen is.

Verkeer naar en op je website

De website blijft voor veel organisaties de centrale ‘online’ plek, daar waar je klanten wilt hebben om in contact te komen. Het is dus belangrijk om te achterhalen of je Social Media activiteiten daadwerkelijk bijdragen aan meer bezoek op je website. Via de software van bijvoorbeeld Google Analytics krijg je inzicht in hoe bezoekers op je website zijn gekomen. Let op of de bezoekers die via jouw Social Media kanalen komen ander gedrag vertonen dan de mensen die bijvoorbeeld via Google komen. Blijven ze langer op de site? Bekijken ze andere pagina’s? Schrijven zij zich Schrijven zij zich eerder in voor de nieuwsbrief of juist niet, downloaden zij bepaalde brochures et cetera, et cetera. Op basis van deze inzichten kan je je Social Media strategie voortdurend optimaliseren.

Statistieken

Naast Google Analytisc heeft ieder platform zijn eigen statistieken voor de zakelijke gebruiker. Wanneer je naar https://analytics.twitter.com/user/jouwgebruikersnaam gaat, kan je alle statistieken die betrekking hebben op je Twitter account ontdekken. Zaken als het aantal kliks op Tweets, je bereik en volgers worden inzichtelijk weergegeven. Wanneer je manager bent van een Facebook pagina kan je het tabblad met statistieken raadplegen. Via het tabblad ‘berichten’ krijg je inzicht in het bereik, engagement (likes, comment, shares) en de conversie van bepaalde berichten. Zodoende krijg je een beeld met welke type content je je doelgroep in beweging krijgt. Ook op LinkedIn zijn deze statistieken terug te vinden op de bedrijfspagina. In dit overzicht kan je net als bij Facebook snel bekijken welke berichten goed presteren en welke minder goed. Een snelle analyse kan je doen door te kijken naar het ‘Engagement’ percentage. Probeer een lijn te ontdekken in berichten die een hoger percentage hebben. Slaat het onderwerp aan? Is het tijdstip goed gekozen?

Goede voorbereiding

Het bedrijfsleven heeft inmiddels Social Media omarmd als additioneel communicatiekanaal. Vandaar dat er ontzettend veel tools zijn ontwikkeld om te delen, filteren, meten en monitoren. Laat je goed informeren welke tools je echt nodig hebt en wat de kosten zijn. Nog belangrijker is dat je de informatie daadwerkelijk gebruikt om je proces te optimaliseren, want meten om… te meten is zonde van je tijd •

Richard van der Blom & Martijn Holtes
www.justconnecting.nl & www.socialcontentcompany.nl