Persoonlijke digitale assistent voor service, onderhoud en training
Persoonlijke digitale assistent
Met een augmented reality bril is de mens meer onderdeel van het proces van de machine of installatie. Leveranciers en fabrikanten zijn niet meer afhankelijk van specialisten met ervaring op bepaalde locaties of met bepaalde machines. De machineleveranciers kunnen nu iemand met een goed stel handen naar de locatie sturen. Zo hoeven de leveranciers niet meer real live bij een machine of apparaat aanwezig te zijn om problemen op te lossen en zal de augmented reality bril, als persoonlijke digitale assistent, de monteur door de klus loodsen. Met de HoloLens kan de operator via Skype direct support krijgen van collega’s aan de andere kant van de wereld. “Door deze techniek wordt samenwerken nog gemakkelijker. Zodra de servicemonteur ter plaatse is, ziet de leverancier van de technische installatie op afstand direct de uitdaging. We kunnen in een ruimte de meest complexe processen visualiseren, er omheen lopen en aanpassen. De specialist zegt: “Daar zit een stekkertje verkeerd!’’. De servicemonteur sluit de juiste stekker weer aan en herstelt de storing. Door hologrammen in beeld te brengen waar de servicemonteur omheen kan lopen, wordt alles zichtbaar en gemakkelijker te begrijpen”.
Op een natuurlijke manier
Kunstmatige intelligentie speelt hierin een belangrijke rol. Op afstand kunnen mensen begeleid worden op een voor de mens natuurlijke manier. Je hoeft geen toetsen of scherm te bedienen, je hebt beide handen vrij en kunt stemcommando’s geven, terwijl je om je heen allerlei dingen ziet gebeuren. Voor Theun is het dan ook helder dat de HoloLens een nieuw tijdperk aankondigt. “Van de zorg tot gaming en van de industrie tot educatie en wetenschap, overal krijgen we te maken met deze nieuwe technologie.”