Luchtbehandeling en Ecodesign

Tour

IMG_3976Voorafgaand aan de presentatie van Toine van den Boomen kregen de bezoekers van het Kenniscafé in Waalwijk een rondleiding door de fabriek. Sinds 1 november 2015 vormen Systemair B.V. en Holland Heating samen één bedrijf. In Waalwijk worden onder meer de bekende Holland Heating luchtbehandelingsunits geproduceerd, waaronder de HHFlex en de HHCompact. Vooraan in de fabriek zien we de kleinere bouwdelen op karretjes of heftafels. “Daar staan de mensen die wat eerder last hebben van rug of knieën. Afhankelijk van het aanbod proberen we een opbouwende lijn in grootte aan te houden”, zegt onze gastheer Erik van Gerwen, die teamleider kwaliteitsdienst is bij Systemair.
“Elk bouwdeel heeft een uniek nummer. Als je om je heen kijkt, zal het moeilijk zijn twee dezelfde kasten te vinden. En zijn er al twee hetzelfde, dan wil dat nog niet zeggen dat ze ook van binnen identiek zijn. De ene unit kan net iets meer of minder lucht moeten doen dan de andere, een iets grotere ventilator of iets dikkere koelbatterij hebben, rvs of geen rvs, en ga zo maar door.”

Cruiseschepen

Kenniscafé

Systemair B.V. is fabrikant en leverancier van energiezuinige ventilatoren & accessoires, luchtverdelingsproducten & brandbeveiliging, compacte WTW-units en standaard & op-maat-gemaakte luchtbehandelingsunits. De serie Kenniscafé’s is niet alleen een mooie gelegenheid om relaties een kijkje in de (bedrijfs)keuken te gunnen, maar ook om technische facetten rond luchtbehandeling en ventilatie onder de loep te nemen en in te spelen op ontwikkelingen in de markt. Het eerstvolgende Kenniscafé staat gepland op woensdag 28 september. Het onderwerp zal dan zijn ‘Renovatie van Luchtbehandelingsinstallaties’.

Systemair bouwt in Waalwijk ook luchtbehandelingsunits voor schepen van de NCL, de Norwegian Cruise Line. Een cruiseschip heeft bijna honderd units aan boord, vertelt Van Gerwen. Uiteraard zijn de units modulair van opbouw. En om eraan te werken, moet je geen engtevrees hebben. Van Gerwen: “De units zijn diep weggestopt in de schepen. Daarbij is de serviceruimte aan boord de helft van de kast, plus 10 centimeter. De vrije ruimte boven een unit bedraagt niet meer dan anderhalve centimeter.” De krapte wordt deels gecompenseerd, doordat onderdelen op vernuftige wijze kunnen worden uitgewisseld.
Op zee zijn vaak maatwerkoplossingen vereist. Zo zien we een slakkenhuisventilator zonder ‘V-snaar overbrenging’, maar direct gedreven met een ATEX koppeling. “In een scheepsunit heerst tussen de 2.000 en 3.000 pascal overdruk”, legt Van Gerwen uit. “Dan red je het niet met een plugfan. Het is van belang dat motor en waaier perfect uitgelijnd zijn. De opdrachtgever heeft bepaald dat de complete samenstelling niet meer dan 6 millimeter per seconde trilling mag geven. Zulke uitdagingen gaan we hier graag aan.” •