Lowbudget marketing

kijk eens bij anderen

In haar gesprekken met installateurs en mensen uit gerelateerde branches ziet Kirsten Bruijel dat men bewust de switch maakt naar ‘online’ en het optimaliseren van de ‘klantreis’. “Kijk eens bij anderen,” zegt ze, “bijvoorbeeld www.hemmink.nl, www.breman.nl en www.gerardmetselaar.nl en laat je inspireren door wat er allemaal al mogelijk is.”

Adverteren

Om extra boost te geven aan je bereik, kun je wat budget inzetten voor ‘advertising’. Voor een paar tientjes kan je ‘Posts’ extra promoten of kan je een campagne starten in Google Adwords. Door slim na te denken over zoektermen die Prospects gebruiken, kun je een campagne heel effectief maken. Kijk ook eens naar tools die de grootte van jouw Social Media netwerk laten groeien: zoals Elink, Followliker en Audiense. Met Hootsuite en Tweetdeck houd je gratis je belangrijkste Social Media kanalen in de gaten en kun je ‘Posts’ gaan plannen.

Tip 4: Houd de aandacht vast

Ben je eenmaal gevonden? Dan is de kans groot dat je vergeleken wordt met anderen, en dat er een oordeel over je wordt gevormd. Je zult zelf moeten zorgen voor de bewijslast, en de toegankelijkheid. Houd het simpel en duidelijk. Daarnaast zijn er diverse plug-ins, zoals Add-this, Thrive Lead en Start a Fire die voor meer conversie binnen je platforms zorgen. Zo kun je bijvoorbeeld extra aandacht trekken naar een blog, een actie of een recent verschenen artikel.

Tip 5: Maak het makkelijk

Iemand wordt sneller klant, als er geen struikelblokken zijn. Zorg dus dat ‘Prospects’ zo min mogelijk stappen hoeven te maken om wat over jou te lezen, te zien wat anderen van je vonden, een offerte aan te vragen of met je in contact te treden. Bijvoorbeeld via een interactief vragenformulier. Een mooi alternatief hiervoor is de gratis te gebruiken plug-in van www.typeform.com. Typeform maakt van een saai contactformulier een menselijke dialoog. Er zijn ook tal van (gratis!) plug-ins die het mogelijk maken om live te chatten met bezoekers, zoals Casengo of Wechat. Vaak kun je deze plug-ins ook nog eens koppelen aan je CRM/Marketingautomation-systeem zoals Salesforce of Hubspot.

Tot slot: Groei

Een klant scoren en dan niks meer van je laten horen, is geen motivatie om klant te blijven. Zorg dus dat je regelmatig op je klant blijft ‘inprikken’: vraag om een beoordeling (Facebook of Google), biedt iets speciaals aan, beloon je klant voor het aandragen van een lead of vraag of hij/zij tevreden is en nog iets van je nodig heeft. Dit zijn processen die je kunt automatiseren met bijvoorbeeld Salesforce of het goedkopere Autorespond. Te heftig? Met Mailchimp kom je al een heel eind. Dit is gratis te gebruiken tot 1000 adressen.

Geef een reactie