Lowbudget marketing

Heb je de ambitie om door te groeien maar zoek je nog een geldboom? Niet nodig! Er is ontzettend veel wat je zelf kunt doen voor weinig geld. ‘Internet’ is hierbij het grote toverwoord. We vroegen aan Kirsten Bruijel, eigenaar van Change Collectief (consultancy netwerk voor digitale transformatie) om wat gouden tips te geven.

Niemand neemt zomaar een dienst af van onbekenden. Voordat iemand klant wordt, wil men meer van je weten en wordt je vergeleken met andere aanbieders. Überhaupt moet men eerst weten dat je bestaat en je dan ook nog aantrekkelijk vinden.
Tegenwoordig oriënteren consumenten en klanten in de b2b, zich voornamelijk online, waarvan 80% via mobiel (tablet of smartphone). Het is dus van groot belang dat klanten je dáár weten te vinden en dat jij hen daar al voor je wint. Online is steeds vaker de eerste stap in ‘de klantreis’.

Tip 1: Ken je doelgroep

Stel je voor dat je met iemand een ‘relatie’ opbouwt, waardoor iemand potentieel een leven lang klant blijft. Hoe doe je dat? Niet door voortdurend te zenden wat jij graag wilt verkopen, maar door te luisteren naar wat iemand nodig heeft. Dan pas kom je met een antwoord dat de klant het gevoel geeft dat je de vraag begrijpt. Als je van te voren al kan bedenken welk probleem je voor de klant oplost of welke droom je helpt te verwezenlijken, dan kun je jouw dienstenaanbod daar op inrichten en vindbaar maken online. Bedenk daarbij op welke manieren jouw klant informatie inwint. Is dat via Google? Is dat via Social media? Is dat via bekende platforms zoals Marktplaats.nl of Werkspot.nl? Dit helpt om te besluiten op welke platforms jij vindbaar moet zijn.

Tip 2: Meld je waardepropositie

Onthoud deze mooie vuistregel: ‘Beschrijf in niet meer dan drie zinnen waarom klanten voor jou moeten kiezen. En probeer origineel te zijn’. Laat vervolgens deze drie zinnen op al jouw platforms terugkomen. Zorg ook voor een herkenbare uitstraling. Dat geldt zowel voor je logo en kleuren als letterfonts. Zo herkennen klanten je gemakkelijk. Heb je nog geen goed bedrijfslogo? Let erop dat je logo in een vierkant past. Zo kun je deze makkelijk op Social Media gebruiken als ‘Avatar’. Zelf een logo ontwerpen? Kijk eens op www.canva.com. Amateurs maken hier professionele ontwerpen. Op www.fiverr.com laat je jouw huisstijl voor een paar euro door een professional ontwerpen. Wil je zekerheid? Dan kun je voor € 1500,00 al een professionele basis neerzetten.

Tip 3: Let op je zichtbaarheid

Om online gevonden te worden moet je een eigen website hebben. <www.wordpress.org>, <www.jimbo.com> en <www.weebly.com> maken het makkelijk om in een handomdraai een eigen website te maken. Er is veel ondersteuning te vinden voor beginners. Als je een ‘selfhosted’ site hebt, kan je gebruik maken van talloze gratis plug-ins die allerlei features toevoegen aan je website. Bijvoorbeeld: een gave logo-slider om te laten zien wie klant is, een chatbutton of een pop-up scherm voor acties.
Een eigen website kost je een kleine fee plus hosting van je domein. Houd rekening met ongeveer € 200,00 per jaar. Zorg trouwens dat je een SSL-certificaat aanvraagt op je domein. Binnenkort gaat Google veilige websites een hogere positie geven in haar zoekresultaten.

SEO-proof

Ga je liever voor een ‘webdeveloper’? Houd dan rekening met prijzen vanaf € 3.500,00 euro. Laat jouw website altijd ‘valideren’ door zoekmachines zoals Google en Bing. Je krijgt dan een unieke sleutel om in je website te plakken, zodat zoekmachines je beter weergeven. Om SEO-proof te zijn, kun je ook gebruik maken van handige plug-ins, zoals <www.yoast.com>. Deze plug-in laat zien wat je moet verbeteren om beter geïndexeerd te worden door Google.

Jezelf presenteren

‘Zichtbaar zijn’ doe je ook door je profiel te presenteren op platforms waar klanten zich bevinden, zoals Marktplaats.nl, Werkspot.nl en Social Media. Ben je nieuw op Social Media? Begin dan als kleine ondernemer in elk geval op Facebook. Door regelmatig ‘Posts’ te plaatsen, mensen te volgen, te reageren, trek je aandacht. Een ander voordeel van Facebook, is Messenger. Net als Whatsapp, kan je hiermee heel direct communiceren met Prospects en klanten.

kijk eens bij anderen

In haar gesprekken met installateurs en mensen uit gerelateerde branches ziet Kirsten Bruijel dat men bewust de switch maakt naar ‘online’ en het optimaliseren van de ‘klantreis’. “Kijk eens bij anderen,” zegt ze, “bijvoorbeeld www.hemmink.nl, www.breman.nl en www.gerardmetselaar.nl en laat je inspireren door wat er allemaal al mogelijk is.”

Adverteren

Om extra boost te geven aan je bereik, kun je wat budget inzetten voor ‘advertising’. Voor een paar tientjes kan je ‘Posts’ extra promoten of kan je een campagne starten in Google Adwords. Door slim na te denken over zoektermen die Prospects gebruiken, kun je een campagne heel effectief maken. Kijk ook eens naar tools die de grootte van jouw Social Media netwerk laten groeien: zoals Elink, Followliker en Audiense. Met Hootsuite en Tweetdeck houd je gratis je belangrijkste Social Media kanalen in de gaten en kun je ‘Posts’ gaan plannen.

Tip 4: Houd de aandacht vast

Ben je eenmaal gevonden? Dan is de kans groot dat je vergeleken wordt met anderen, en dat er een oordeel over je wordt gevormd. Je zult zelf moeten zorgen voor de bewijslast, en de toegankelijkheid. Houd het simpel en duidelijk. Daarnaast zijn er diverse plug-ins, zoals Add-this, Thrive Lead en Start a Fire die voor meer conversie binnen je platforms zorgen. Zo kun je bijvoorbeeld extra aandacht trekken naar een blog, een actie of een recent verschenen artikel.

Tip 5: Maak het makkelijk

Iemand wordt sneller klant, als er geen struikelblokken zijn. Zorg dus dat ‘Prospects’ zo min mogelijk stappen hoeven te maken om wat over jou te lezen, te zien wat anderen van je vonden, een offerte aan te vragen of met je in contact te treden. Bijvoorbeeld via een interactief vragenformulier. Een mooi alternatief hiervoor is de gratis te gebruiken plug-in van www.typeform.com. Typeform maakt van een saai contactformulier een menselijke dialoog. Er zijn ook tal van (gratis!) plug-ins die het mogelijk maken om live te chatten met bezoekers, zoals Casengo of Wechat. Vaak kun je deze plug-ins ook nog eens koppelen aan je CRM/Marketingautomation-systeem zoals Salesforce of Hubspot.

Tot slot: Groei

Een klant scoren en dan niks meer van je laten horen, is geen motivatie om klant te blijven. Zorg dus dat je regelmatig op je klant blijft ‘inprikken’: vraag om een beoordeling (Facebook of Google), biedt iets speciaals aan, beloon je klant voor het aandragen van een lead of vraag of hij/zij tevreden is en nog iets van je nodig heeft. Dit zijn processen die je kunt automatiseren met bijvoorbeeld Salesforce of het goedkopere Autorespond. Te heftig? Met Mailchimp kom je al een heel eind. Dit is gratis te gebruiken tot 1000 adressen.

Geef een reactie