Lowbudget marketing

Tip 2: Meld je waardepropositie

Onthoud deze mooie vuistregel: ‘Beschrijf in niet meer dan drie zinnen waarom klanten voor jou moeten kiezen. En probeer origineel te zijn’. Laat vervolgens deze drie zinnen op al jouw platforms terugkomen. Zorg ook voor een herkenbare uitstraling. Dat geldt zowel voor je logo en kleuren als letterfonts. Zo herkennen klanten je gemakkelijk. Heb je nog geen goed bedrijfslogo? Let erop dat je logo in een vierkant past. Zo kun je deze makkelijk op Social Media gebruiken als ‘Avatar’. Zelf een logo ontwerpen? Kijk eens op www.canva.com. Amateurs maken hier professionele ontwerpen. Op www.fiverr.com laat je jouw huisstijl voor een paar euro door een professional ontwerpen. Wil je zekerheid? Dan kun je voor € 1500,00 al een professionele basis neerzetten.

Tip 3: Let op je zichtbaarheid

Om online gevonden te worden moet je een eigen website hebben. <www.wordpress.org>, <www.jimbo.com> en <www.weebly.com> maken het makkelijk om in een handomdraai een eigen website te maken. Er is veel ondersteuning te vinden voor beginners. Als je een ‘selfhosted’ site hebt, kan je gebruik maken van talloze gratis plug-ins die allerlei features toevoegen aan je website. Bijvoorbeeld: een gave logo-slider om te laten zien wie klant is, een chatbutton of een pop-up scherm voor acties.
Een eigen website kost je een kleine fee plus hosting van je domein. Houd rekening met ongeveer € 200,00 per jaar. Zorg trouwens dat je een SSL-certificaat aanvraagt op je domein. Binnenkort gaat Google veilige websites een hogere positie geven in haar zoekresultaten.

SEO-proof

Ga je liever voor een ‘webdeveloper’? Houd dan rekening met prijzen vanaf € 3.500,00 euro. Laat jouw website altijd ‘valideren’ door zoekmachines zoals Google en Bing. Je krijgt dan een unieke sleutel om in je website te plakken, zodat zoekmachines je beter weergeven. Om SEO-proof te zijn, kun je ook gebruik maken van handige plug-ins, zoals <www.yoast.com>. Deze plug-in laat zien wat je moet verbeteren om beter geïndexeerd te worden door Google.

Jezelf presenteren

‘Zichtbaar zijn’ doe je ook door je profiel te presenteren op platforms waar klanten zich bevinden, zoals Marktplaats.nl, Werkspot.nl en Social Media. Ben je nieuw op Social Media? Begin dan als kleine ondernemer in elk geval op Facebook. Door regelmatig ‘Posts’ te plaatsen, mensen te volgen, te reageren, trek je aandacht. Een ander voordeel van Facebook, is Messenger. Net als Whatsapp, kan je hiermee heel direct communiceren met Prospects en klanten.

Geef een reactie