Lowbudget marketing
Heb je de ambitie om door te groeien maar zoek je nog een geldboom? Niet nodig! Er is ontzettend veel wat je zelf kunt doen voor weinig geld. ‘Internet’ is hierbij het grote toverwoord. We vroegen aan Kirsten Bruijel, eigenaar van Change Collectief (consultancy netwerk voor digitale transformatie) om wat gouden tips te geven.
Niemand neemt zomaar een dienst af van onbekenden. Voordat iemand klant wordt, wil men meer van je weten en wordt je vergeleken met andere aanbieders. Überhaupt moet men eerst weten dat je bestaat en je dan ook nog aantrekkelijk vinden.
Tegenwoordig oriënteren consumenten en klanten in de b2b, zich voornamelijk online, waarvan 80% via mobiel (tablet of smartphone). Het is dus van groot belang dat klanten je dáár weten te vinden en dat jij hen daar al voor je wint. Online is steeds vaker de eerste stap in ‘de klantreis’.
Tip 1: Ken je doelgroep
Stel je voor dat je met iemand een ‘relatie’ opbouwt, waardoor iemand potentieel een leven lang klant blijft. Hoe doe je dat? Niet door voortdurend te zenden wat jij graag wilt verkopen, maar door te luisteren naar wat iemand nodig heeft. Dan pas kom je met een antwoord dat de klant het gevoel geeft dat je de vraag begrijpt. Als je van te voren al kan bedenken welk probleem je voor de klant oplost of welke droom je helpt te verwezenlijken, dan kun je jouw dienstenaanbod daar op inrichten en vindbaar maken online. Bedenk daarbij op welke manieren jouw klant informatie inwint. Is dat via Google? Is dat via Social media? Is dat via bekende platforms zoals Marktplaats.nl of Werkspot.nl? Dit helpt om te besluiten op welke platforms jij vindbaar moet zijn.