Instagram en Snapchat
Leeftijd doelgroep
Je raad het al: de doelgroep 40+ ga je er lastig mee bereiken. Als je een account aanmaakt en Snapchat toegang geeft tot je contactenlijst, zal je zien dat de score van gevonden Snapaccounts nog marginaal is, tenzij je veel contacten hebt in de leeftijdsgroep t/m 30 jaar. Instagram heeft in vergelijking tot Snapchat voor iedereen wat te bieden en dat verklaart ook het succes van het Social Media platform. Om foto’s of video’s op te fraaien voor Instagram is er een enorme hoeveelheid apps beschikbaar, zoals Fuzel, Typic, Cinamatic en Hipstamatic. Gebruikers van Instagram gaan vaak heel creatief en kunstzinnig om met beeld.
Verhalen vertellen
Bijzonder aan Snapchat is de mogelijkheid om van al jouw foto’s en filmpjes een langer ‘verhaal’ te kunnen maken, dat door al jouw ‘vrienden’ gedurende 24 uur bekeken kan worden. Zo zou je een ‘day in the life of’ kunnen opnemen, in korte fragmenten van 5 à 10 seconden. Zo krijgen ‘vrienden’ op Snapchat een indruk van de dingen die je meemaakt. Als je Snapchat wilt inzetten, dan doe je er goed aan om te bedenken op welke manier je de doelgroep van Snapchat wilt bereiken en hoe ‘geloofwaardig’ je bent voor jongeren. Meer dan de helft van alle Snapchat-gebruikers zijn dagelijks actief, dus dat zal je zelf ook moeten zijn. Zodra je ‘vrienden’ hebt, is interactie vrijwel gegarandeerd. Op Snapchat reageert 75% van de gebruikers op je ‘snap’. Bij andere Social Media (zoals Facebook) ligt dit percentage rond de 25%.
Rauw of gepolijst?
Voor onze branche vraagt de inzet van Snapchat om veel creativiteit en lef. Gelukkig is Snapchat een platform waar berichten niet perfect hoeven te zijn. Juist het rauwe van Snapchat en het feit dat berichten na 24 uur verdwijnen, maken dit platform zo succesvol. Dat is bij Instagram wel anders. Bij Instagram draait het om het bereik van een goeie foto of video. Dat kan op dezelfde manier als we bij Twitter gewend zijn. Bijvoorbeeld door hashtags te gebruiken in begeleidende teksten en accounts te volgen of uitnodigen je te volgen. Bekijk op Instagram bijvoorbeeld eens #TechniekNL. Deze hashtag verwijst naar de campagne ‘De Techniek achter Nederland’, die ik destijds heb opgezet voor Uneto-VNI en brengt de veelzijdigheid van de branche in beeld.