Flexibiliteit en efficiëntie voor installateurs met ERP en CRM

Benutten nieuwe technologie

IZ0616-Z-Flexibiliteit-en-efficiëntie-afb-2Technologie lijkt zich te ontwikkelen met de snelheid van het licht. Voor installateurs biedt dit veel nieuwe mogelijkheden en kansen. Dankzij Internet-of-Things-technologie kunnen machines, installaties en apparaten zo uitgerust worden dat zij zelfstandig informatie delen, direct naar het ERP-systeem. Denk bijvoorbeeld aan een trillingssensor op een pomp, waardoor voorspeld kan worden dat de pomp binnenkort aan vervanging toe is. De installateur kan hierdoor predictief onderhoud aanbieden en hoeft niet te wachten tot de pomp echt stuk is.

Betere afstemming

Voordelen van een goed klantenbeeld:

- door inzicht in de producten, diensten en servicecontracten die een klant heeft afgenomen, kunnen gerichter aanvullende producten of diensten worden aangeboden.
- door inzicht in welke facturen nog openstaan of de betalingshistorie kan een medewerker beter inschatten wanneer het juiste moment is om een aanbieding te doen.
- door inzicht in de onderhoudsgeschiedenis bij een klant kan een medewerker de klant beter adviseren wanneer een nieuwe oplossing gezocht wordt.

Ieder persoon heeft behoefte aan andere informatie. Door taken en benodigde informatie goed op elkaar af te stemmen, kan de productiviteit verhoogd worden. De prioriteit van taken kan beter bepaald worden en er kunnen sneller beslissingen genomen worden op basis van de informatie die voor de betreffende persoon op dat moment relevant is. Zo ziet een monteur in zijn eigen dashboard snel en overzichtelijk de informatie die voor hem belangrijk is, denk aan informatie over actuele storingen. In het role-center van een ERP-systeem kan dit ingericht worden, zodat iedere medewerker van het installatiebedrijf, van directeur tot stagiair, direct op zijn scherm de informatie ziet die voor hem relevant is.

Niet meegaan is geen optie

De wereld van de installateur verandert. Niet meegaan met de veranderingen is geen optie. De installateur die nu aan de slag gaat met het flexibel en efficiënter inrichten van zijn dienstverlening zal nu en in de toekomst beter in staat zijn in te spelen op de wensen van zijn klant. De inzet van de juiste IT-oplossingen helpt de installateur hierbij, omdat hij dankzij een goed ingericht ERP- en CRM-systeem de informatie over klanten, projecten, ketenpartners en installaties centraal kan beheren. Doordat al deze informatie centraal bij elkaar komt, kan de installateur zichzelf voorzien van de inzichten dat hij nodig heeft om sneller en flexibeler mee te gaan met veranderingen, nu en in de toekomst •

Auteur: Dirk Hesse, Marcommit