Flexibiliteit en efficiëntie voor installateurs met ERP en CRM

Integraal klantbeeld

IZ0616-Z-Flexibiliteit-en-efficiëntie-afb-1Zoals eerder benoemd, verwacht de klant een totaalaanbieder: iemand die zijn situatie kent, weet waar hij behoefte aan heeft en hem van een gedegen advies voorziet. Om aan deze verwachtingen tegemoet te komen is het niet meer dan logisch dat de installateur een goed en integraal beeld heeft van zijn klant. Een goede CRM-oplossing stelt de medewerkers van installatiebedrijven in staat om alle ins en outs over een klant centraal in te zien en te beheren, zoals documenten, gemaakte afspraken en de geschiedenis van contactmomenten. Wanneer medewerkers beschikken over een overzichtelijk, integraal inzicht in de klant heeft dit veel voordelen (zie kader).

Slimmer samenwerken

De samenwerking met ketenpartners zal, mede door de vraag van de klant om een totaalaanbieder, steeds belangrijker worden. Om deze samenwerkingen soepel en slim te laten verlopen is het belangrijk dat informatie gecentraliseerd wordt, zodat ketenpartners, zoals architecten en (onder)aannemers, gemakkelijk de voortgang kunnen bijhouden van hun eigen werk en dat van anderen. Met behulp van BIM (Bouw Informatie Model) kunnen alle betrokken bij een project digitaal met elkaar samenwerken. De betrokken partijen hebben hierdoor altijd hetzelfde beeld van het project en iedereen weet waar de meest recente informatie te vinden is. Met behulp van een selfservice webportaal kan deze informatie ook met de klant gedeeld worden, zodat ook hij inzicht heeft in de status en voortgang.

Overzichtelijk verkooptraject

Verkooptrajecten kunnen erg ingewikkeld verlopen. Vaak heeft de installateur te maken met verschillende locaties, zusterbedrijven, aannemers en onderaannemers. Zeker wanneer samen met ketenpartners op een tender ingeschreven wordt, is goed overzicht en het centraal vastleggen van afspraken van cruciaal belang. Een goed CRM zou inzicht moeten geven in de onderlinge samenhang in relaties tussen partners, klanten en klanttrajecten. Ook informatie over de vorderingen en slagingskans van een verkooptraject zou hierin teruggevonden moeten worden. Zo wordt het verkooptraject overzichtelijk.