Social Media-kanalen beheren
Statistieken
Naast Google Analytisc heeft ieder platform zijn eigen statistieken voor de zakelijke gebruiker. Wanneer je naar https://analytics.twitter.com/user/jouwgebruikersnaam gaat, kan je alle statistieken die betrekking hebben op je Twitter account ontdekken. Zaken als het aantal kliks op Tweets, je bereik en volgers worden inzichtelijk weergegeven. Wanneer je manager bent van een Facebook pagina kan je het tabblad met statistieken raadplegen. Via het tabblad ‘berichten’ krijg je inzicht in het bereik, engagement (likes, comment, shares) en de conversie van bepaalde berichten. Zodoende krijg je een beeld met welke type content je je doelgroep in beweging krijgt. Ook op LinkedIn zijn deze statistieken terug te vinden op de bedrijfspagina. In dit overzicht kan je net als bij Facebook snel bekijken welke berichten goed presteren en welke minder goed. Een snelle analyse kan je doen door te kijken naar het ‘Engagement’ percentage. Probeer een lijn te ontdekken in berichten die een hoger percentage hebben. Slaat het onderwerp aan? Is het tijdstip goed gekozen?
Goede voorbereiding
Het bedrijfsleven heeft inmiddels Social Media omarmd als additioneel communicatiekanaal. Vandaar dat er ontzettend veel tools zijn ontwikkeld om te delen, filteren, meten en monitoren. Laat je goed informeren welke tools je echt nodig hebt en wat de kosten zijn. Nog belangrijker is dat je de informatie daadwerkelijk gebruikt om je proces te optimaliseren, want meten om… te meten is zonde van je tijd •
Richard van der Blom & Martijn Holtes
www.justconnecting.nl & www.socialcontentcompany.nl