Social media en devices

Een Social Media account openen kan iedereen. Maar waarom zou je het doen en wat zijn de mogelijkheden? In deze serie geven we een stappenplan voor beginnende en ervaren installateurs om aan de slag te gaan met Social Media. Alle gastauteurs zijn experts met ruime ervaring in de installatiebranche. Aan de hand van voorbeelden uit hun eigen praktijk laten zij zien hoe ook jij kunt scoren op Social Media. In deze en de volgende aflevering aandacht voor ‘devices’.

Ruim 85% van Nederlandse consumenten bezoekt websites via een mobiel. Ook mobiele uitgaven groeien elk jaar. Het is niet voor niets dat marketeers spreken over ‘mobile first’ om consumenten effectief te bereiken.

Gemak

Consumenten oriënteren zich online, vergelijken merken, producten en diensten en maken hun aankoopbeslissingen online. Met het gemak van mobiele devices en goede internetverbindingen, maakt het eigenlijk niet meer uit of dit van achter hun pc, laptop, tablet, watch of smartphone is. Opmerkelijk is wel dat het gebruik van smartphones voor het doen van online aankopen in 2016 fors is gestegen (+68%) ten opzichte van de totale online markt, zo blijkt uit recent onderzoek van Thuiswinkel.org. Het aandeel van de tablet blijft stabiel op 14% van alle online aankopen. Retailers zijn flink aan het investeren in het gemak waarmee mensen mobiel kunnen kopen. Ook voor installateurs licht er de uitdaging om klanten op alle platforms een consistente en toegankelijke merkbeleving bieden.

Best te doen!

Je zou denken dat het ontwikkelen van een goede online merkbeleving steeds complexer wordt. Je hebt immers rekening te houden met de schermgrootte van devices, capaciteit van de internetverbinding, voorkeur voor het gebruik van browsers, zoekmachines, Social Media kanalen en het gebruik van systemen (zoals Android of Apple). Die complexiteit valt gelukkig best mee. Vooral omdat je al eenvoudig een eigen website kan (laten) maken in WordPress, Wix, Weebly of Jimbo die hier rekening mee houdt. Zij bieden mooie templates die er automatisch voor zorgen dat je website er ook goed uitziet op een mobieltje of een tablet (responsive website). Wel is het handig als je eenmaal zo’n type site hebt, je ook weet wat aantrekkelijke content is. Teksten, beeld en video moeten kloppen, anders haken mensen alsnog af bij een bezoek aan je website.

Nog meer gratis

Maar ook daar zijn (gratis) hulpmiddelen voor, die het relatief makkelijk maken om beeld te bewerken voor gebruik op je website of Sociale Media. Een zo’n platform is Canva.com. Je kunt kiezen uit grafische stijlen, letterfonts, templates voor verschillende kanalen, illustraties en beeldmateriaal waar je relatief eenvoudig je eigen logo, huisstijlkleuren en specifieke afmetingen voor jouw kanalen in kan opslaan. Voor video heb je bijvoorbeeld Renderforest.com. In een handomdraai heb je al een animatie of video over jouw bedrijf. Wil je onlinediensten aanbieden die te maken hebben met ‘waar iemand zich bevindt’ (zoals een locatiegebonden dienst), dan zijn daar ook tal van functionaliteiten voor 
Voor het vervolg: Zie de september-editie van IZ.

Kirsten Bruijel
www.changecollectief.nl