Van elkaar leren op de werkplek

Een afgeronde opleiding is een goede basis voor een mooie loopbaan, ook in de technische installatiebranche. Maar dat is nog maar het begin… Want er bestaat geen betere leerschool dan de praktijk. Op de werkvloer kunnen medewerkers veel van elkaar leren. Oftewel: werkplekleren. Het benutten en overdragen van de kennis van medewerkers is een waardevolle vorm van talentbehoud. Het gaat hierbij niet alleen om het vasthouden van de kennis van ervaren medewerkers; ook jonge medewerkers brengen eigen kennis en vaardigheden mee. De opleidings- en ontwikkelingsfondsen in de techniek gaan hier actief mee aan de slag. Een gesprek met de projectleider voor de technische installatiebranche, Sanne van der Hammen.

 

Dat een werkplek ook een leerplek is, is niets nieuws. Op de werkplek komen theorie en praktijk immers samen. Maar de werkplek is meer. Sanne van der Hammen: “Het is de plek waar nieuwe technieken zichtbaar worden en waar de vraag van de klant wordt gekoppeld aan wat je als vakman of -vrouw weet. Het is de plek waar je leert samenwerken en waar je leert praten met de klant. En het is ook de plek waar je ervaart dat je nooit stopt met leren. De werkplek is daarmee misschien wel de belangrijkste, slimste en effectiefste leerplek.” Dit vraagt echter wel om een werkomgeving waar dat leren mogelijk is: een open cultuur waar het gesprek over het vak en alle facetten van het vak vanzelfsprekend is. En dat is waar de opleidings- en ontwikkelingsfondsen in de techniek zich met het nieuwe intersectorale project Werkplekleren gezamenlijk voor inzetten.

Impact

Uit onderzoek blijkt dat de impact van het informele werkplekleren moeilijk meetbaar is. Maar voor Van der Hammen is dit geen reden om stil te zitten: “De praktijk in de installatiebedrijven laat zien dat werkplekleren werkt. Dit is op zich geen raar feit. Want ooit begon het leren via het meester-gezelprincipe: op de werkplek leren wat het vak inhoudt van iemand met ervaring. In deze tijd gaat het echter verder dan dat. Ervaren vakmensen leren namelijk ook van jonge vaktalenten. Denk aan de ICT in de branche waar jongeren vaak stappen vooruit lopen op hun oudere collega’s. Ook gaat het om het geven en ontvangen van feedback.” Samen met de andere technische opleidingsfondsen gaat OTIB de bestaande kennis over werkplekwerken omzetten naar concrete leersituaties en -mogelijkheden in de techniek. Van der Hammen: “Werkplekleren is voor alle technische sectoren relevant. Door ervaring en kennis te delen, kunnen we samen de bedrijven in de techniek ondersteunen bij het inrichten van werkplekleren.”