Van gouden kranen tot watermanagementsystemen

De sanitairwereld kent langjarige en kortdurende trends. Jaren geleden werd al de versmelting van de badkamer met andere vertrekken in huis ingezet. Het gebruik van een rijk kleurenpalet daarentegen, maakt pas sinds kort opgang. Daarnaast zijn er de algemene trends, zoals digitalisering, installatiegemak en een verstandig gebruik van natuurlijke hulpbronnen. De ISH liet het allemaal zien.

Dit jaar waren de hallen 1,3 en 5 gewijd aan de ISH Water. De exposanten toonden een rijke verscheidenheid aan oplossingen. Van nieuwe toiletten tot vrijstaande baden, voorzetsystemen, douchegoten en watermanagementsystemen.

Design

Laten we maar beginnen met de meest opvallende trend; kleur. Waar enkele jaren geleden wit de toon aangaf, mag het nu allemaal wat fleuriger. Tijdens de vorige editie was die ontwikkeling al ingezet, maar deze keer gingen de sanitairgiganten helemaal los. Van champagnekleurige douchegoten tot zwartgele badkamermeubelen en rode of goudkleurige kranen, alles is tegenwoordig mogelijk. Zowel Grohe (Grohe Colors) als Villeroy & Boch (Collaro collectie) benadrukten dan ook bijvoorbeeld het rijke kleurenpalet van hun collecties. En de Pop Up My Bathroom expositie, traditioneel de hotspot van de ISH om de nieuwste trends te leren kennen, stond zelfs geheel in het teken van kleur. Er vielen zowel retro, jaren ‘80, achtige als high tech en zoete meisjesachtige badkamers te zien. Voor elk wat wils dus en dat sluit weer naadloos aan op een andere langjarige trend in de sanitairwereld: customisation oftewel de klant steeds beter naar zijn eigen individuele wensen gaan bedienen. Wat zagen we verder? Veel verschillende vormen; zowel hoekig, rond, als ovaal, vrijstaande baden en wastafels en een half opengewerkte kraan, waar we straks nog op zullen terugkomen. Conclusie: de verscheidenheid aan vormen, kleuren en plaatsingsmogelijkheden van sanitairproducten neemt toe. Fabrikanten doen alle mogelijke moeite om de consument te verrassen en beter te bedienen.

Duurzaamheid en circulariteit

Duurzaamheid wordt in sanitairland al snel gekoppeld aan waterbesparing. Ook deze editie van de ISH werd het onderwerp ruimschoots onder de aandacht gebracht. Tegelijkertijd lijkt duurzaamheid zich zo zoetjes aan te gaan verbreden tot circulariteit. Zo liet Laufen een nieuw toilet zien ‘Save!’, dat stikstof in de urine afvangt, waarna het kan worden gebruikt in kunstmest. Grohe toonde tijdens een groots opgezette persconferentie haar nieuwe opengewerkte Allure Brilliant Icon 3D kraan, die met behulp van 3D-printing wordt vervaardigd. De sanitairfabrikant ontwikkelde de benodigde techniek in eigen huis. Volgens Grohe is het mogelijk om met 3D printen efficiënter en millieuvriendelijker producten te fabriceren. Bovendien kan de fabrikant zo eenvoudiger kleine series laten vervaardigen. Maar het schoolvoorbeeld van circulariteit was wel het bad van @woodiodesign. De Finse fabrikant maakt baden, maar ook bijvoorbeeld wastafels van een mengsel van houtsnippers en polymeren.

Digitalisering en homing

Een andere trend die we voor het voetlicht willen brengen is digitalisering. Of het nu ging om een nieuwe app of watermanagementsysteem; sanitairfabrikanten benadrukten de afgelopen ISH maar wat graag dat ICT zich steeds meer een plaatsje aan het verwerven is in de badkamer, keuken en het toilet. Clage liet bijvoorbeeld de DSX Touch zien, een elektrisch doorstroomverwarmingstoestel, dat de warmwatervoorziening kan verzorgen voor één of meerdere aftappunten. Het toestel is dankzij een geintegreerde Blue Tooth- en Wifi-module ook via remote access te bedienen. Die integratie van digitale oplossingen in de badkamer heeft te maken met de allerlaatste langjarige trend die we hier onder de aandacht willen brengen: Homing. De badkamer verandert de laatste jaren in een plek waar we ons niet alleen hygienisch verzorgen, maar ook willen ontspannen en tot rust komen. Het aantal functies neemt dus toe. Zo zijn veel consumenten op zoek naar een totale wellness-ervaring, iets wat de Sunshower volgens de fabrikant biedt. Deze douche is speciaal voor mensen die hun vitamine D peil willen opschroeven en hun vermoeide spieren een boost willen geven. De Sunshower is zowel met infarood- als UV-lamp verkrijgbaar en sinds kort ook beschikbaar in stijlvol zwart.

Gemis

Fabrikanten lijken volop te investeren in aantrekkelijk design, duurzaamheid, ICT-oplossingen en installatiegemak. Waar het helaas nog aan lijkt te ontberen is meer comfortsanitair, aldus Riccardo Ruggiero. De ervaren installateur gaf als Special Reporter van IZ twee dagen zijn ogen de kost op de ISH. “Er is te weinig aandacht voor comfortsanitair, zoals in hoogte verstelbare systemen en makkelijk toegankelijke douches. Een gemiste kans, want de bevolking is in een rap tempo aan het vergrijzen.” 

Het SWS-watermanagementsysteem van Schell beschikt over logfuncties en kan onder andere een regelmatige spoeling verzorgen als anti-legionella maatregel. Het high tech systeem kan nu ook worden ingezet voor lekdetectie.

De douchegootserie ‘Advantix Cleviva’ van Viega is in verschillende kleuren verkrijgbaar. De goten voeren het water af via een slank RVS profiel met speciaal ontworpen helling. Vervolgens gaat het naar een centrale vloerafvoer met een in de fabriek aangebrachte afdichtingsmanchet.

Een bijzonder staaltje van circulariteit is het ligbad van @Woodiodesign, gemaakt van houtsnippers en polymeren.

Delabie toonde een alternatief voor een waterloos urinoir. Het urinoir gebruikt per spoeling slechts 0,7 liter. Een groot voordeel ten opzichte van waterloze urinoirs is volgens Delabieb dat dit systeem minder onderhoud nodig heeft.