Private kwaliteitsborging

Rauwe werkelijkheid

De praktijk leert dat de prestatie van de luchtinstallatie wordt gezien als een verantwoordelijkheid van de installerende partij, waarbij het overleggen van meetgegevens van de installatie zelf als voldoende onderbouwing van een goed presterende luchtinstallatie wordt gezien. De werkelijkheid is anders. Zelfs een perfect aangelegde en ingeregelde installatie biedt geen garantie op goede prestaties, zoals de praktijk menig maal uitwijst. Zo kan een onvoldoende luchtdichte gebouwschil klachten over de luchtkwaliteit of het geluidsniveau opleveren.

U bent verantwoordelijk!

Naast een goed ontwerp en de aanleg van de installatie zijn het dus ook bouwkundige aspecten die in belangrijke mate bepalend zijn voor bijvoorbeeld het installatiegeluid in verblijfsruimten en de verdeling van lucht binnen de woning. Nu hoor ik u zeggen: “Dat is dan het probleem van de aannemer”, maar niets is minder waar in de nieuwe situatie. U bent als installerende partij verantwoordelijk voor de prestatie die met uw werk moet kunnen worden geleverd en dus ook voor het controleren van de randvoorwaarden om die prestatie te kunnen leveren.

Vreemd?

Is dat nou vreemd? Ik denk van niet. Als u morgen een parketvloer koopt en deze laat leggen, vindt u het heel normaal als de vloerenlegger eerst controleert of de vloer wel vlak genoeg en niet te vochtig is. Maakt hem dat verantwoordelijk voor de vloer zelf? Nee, dat niet, maar hij is en voelt zich wel verantwoordelijk om de randvoorwaarden te controleren waaraan voldaan moet worden om de prestatie te kunnen leveren waar u hem voor betaalt en waar hij garantie op moet geven.

Succesfactoren

De belangrijkste aspecten die bepalend zijn voor een goede prestatie van een luchtinstallatie, waarmee een consument zonder comfortproblemen kan zorgen voor een gezonde luchtkwaliteit zijn:

• Ventilatiecapaciteit en -verdeling
• Luchtdichtheid van de gebouwschil
• Installatiegeluid in de verblijfsruimten

Dit zijn de aspecten die zowel qua ontwerp als gerealiseerde prestatie beoordeeld moeten worden in het kwaliteitsborgingsproces. Een steekproefwijze controle van het opgeleverde werk biedt hiervoor onvoldoende zekerheid. De diversiteit aan ‘probleemveroorzakers’ is daarvoor veel te groot.

Geef een reactie