Jaap-LaureijsIn mijn werk spreek ik dagelijks met verschillende ondernemers binnen de installatiebranche. De laatste jaren waren dit vaak gesprekken met een zorgwekkende ondertoon. Bij veel ondernemers waren de vooruitzichten slecht, met prijzen die onder druk staan en klanten die slecht of niet betalen. Bij sommigen waren er zelfs twijfels over het bestaansrecht van hun bedrijf.
Tegenwoordig zijn het steeds vaker positieve gesprekken over de ontwikkelingen rondom hun bedrijf. Hoe gaan we nieuwe productgroepen onder de aandacht brengen? Hoe spelen we in op de veranderende behoeftes van de klant? Hoe kunnen we beter samenwerken met fabrikanten en leveranciers?
Het sentiment binnen de branche is enorm belangrijk. Voor je het weet praten we elkaar de put in, terwijl er voorbeelden te over zijn van groei in tijden van crisis. Wat is dan zo bepalend voor het veranderende sentiment? Is dat de aantrekkende huizenmarkt, of is het de lage hypotheekrente die voor een groeiende vraag zorgt? Maar ik merk dat er meer is.
Inspelen op nieuwe markten zorgt voor veel positieve energie. Installateurs helpen hun klanten om de voorschotnota van de energiebedrijven fors naar beneden te krijgen. Of neem nu de markt voor langer thuis wonen: er zijn prachtige voorbeelden van installateurs die een essentiële bijdrage leveren om ouderen langer in hun eigen omgeving te laten wonen. Natuurlijk moet ook met deze werkzaamheden geld verdiend worden. Maar dan wel met de voldoening van een maatschappelijke bijdrage en een meer dan tevreden klant.
Bij veel ondernemers is de lach terug. Er is weer écht plezier in het werk en de toekomst ziet er weer wat zonniger uit. Ik word er blij van en hoop dat u na de welverdiende zomervakantie ook met hernieuwde energie aan de slag gaat.

Jaap Laureijs
Directeur GasNed BV
j.laureijs@gasned.nl