Liever een tweede leven
Populaire onderdelen
Ventilatoren en brandautomaten zijn erg in trek. De ventilatoren worden eerst uit elkaar gehaald, grondig schoongemaakt en zo nodig gestraald. Ze krijgen altijd nieuwe lagers, trillingsdempers en pakkingen. Uiteraard krijgen ook de printplaten een check-up. Daarna wordt alles weer gemonteerd, gebalanceerd en getest. Naast de ventilatoren vinden brandautomaten gretig aftrek. “Eigenlijk gaat 99% van de vraag uit naar deze twee onderdelen”, vertelt De Graaf. Dat verwondert hem niet. “Brandautomaten en ventilatoren zijn duur en kwetsbaar. Ze gaan snel kapot. Vandaar.” De installatietechnische onderdelen gaan de markt op onder de naam HR Premium Parts. “Ze zijn letterlijk zo goed als nieuw.” De Graaf gaat selectief te werk. Onderdelen waarvan de revisie zeer arbeidsintensief is of relatief goedkope onderdelen krijgen geen opknapbeurt. Het verschil met de nieuwprijs is dan te klein. De Graaf verkoopt ook geen complete ketels. Qua garantie brengt dat teveel hoofdbrekens met zich mee.
Mankracht
De twee eigenaren hebben geen eigen personeel in dienst, maar werken met mensen “die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt”. Autistische jongeren bijvoorbeeld of langdurig werklozen. Daarnaast biedt het bedrijf ook opleidingsplaatsen aan voor leerlingen in de installatietechniek. Zo dragen De Graaf en zijn compagnon, op een gesubsidieerde wijze, ook hun steentje bij aan een betere samenleving.
Installateurs
Installateurs komen langs of bestellen hun spullen via de webshop. Het prijsverschil met nieuwe onderdelen kan oplopen tot honderden procenten. In het klantenbestand van HR Premiumparts zitten veel kleine en middelgrote installateurs. “Ze willen liever geen voorraad hebben in verband met het ruimtebeslag. Voor hen is het dus razend handig om op deze wijze hun spullen te betrekken.” Grote bedrijven kloppen niet snel aan bij de loods in Twello. “Die hebben een dusdanige omvang, dat ze rechtstreeks zaken kunnen doen met leveranciers en kortingen kunnen bedingen.”
Zo goed als nieuw
Hoewel hij tevreden is over de aanloop, kan het natuurlijk altijd beter. De Graaf: “Ik merk dat installateurs nog een weifelende houding hebben. Ze vragen zich af of ‘tweedehands producten wel dezelfde kwaliteit hebben als nieuwe’. En ze willen graag weten hoe het zit met de garantievoorwaarden. Sommigen zijn huiverig geworden om gereviseerde onderdelen te gebruiken omdat ‘prutsers’ in het verleden ook hetzelfde hebben geprobeerd als wij. Met de nodige uitglijders tot gevolg”, verzucht De Graaf. Om daarna direct te vervolgen met: “Wij werken alleen met gecertificeerde partners. Hebben onze gereviseerde onderdelen dezelfde kwaliteit als hun nieuwe equivalenten? Qua levensduur zal het elkaar niet veel ontlopen. Tijdens de opknapbeurt wordt immers alles grondig gereinigd, wat kapot en slijtagegevoelig is vervangen en het eindproduct uitvoerig getest. Daarom geven wij ook drie jaar garantie.”