Instagram en Snapchat
Een Social Media account openen kan iedereen. Maar waarom zou je het doen en wat zijn de mogelijkheden? In deze serie geven we een stappenplan voor beginnende en ervaren installateurs om aan de slag te gaan met Social Media.
Alle gastauteurs zijn experts met ruime ervaring in de installatiebranche. Aan de hand van voor-
beelden uit hun eigen praktijk laten zij zien hoe ook u kunt scoren op Social Media. In deze aflevering aandacht voor Instagram en Snapchat: ”Platforms voor tieners of kansrijk voor bedrijven?”
Snapchat en Instagram: je moet er intussen wel van gehoord hebben. Op Snapchat zitten inmiddels zo’n 1 miljoen gebruikers (NL), waarvan ongeveer de helft de app iedere dag gebruikt. Op Instagram zijn er zo’n 2 miljoen Nederlandse gebruikers. Snapchat is vooral populair onder jongeren (<25 jaar) en begint door te dringen bij volwassen ‘jongeren’. Marketeers hebben het intussen ontdekt als kansrijk platform. Niet tekst, maar realtime visuele content is de drijvende kracht. Ook op Instagram is het gebruik van beeld de bepalende factor voor het succes. Maar wel met een andere twist. Foto’s en video’s op Instagram moeten er, in tegenstelling tot het ‘rauwe’ van Snapchat, mooi uit zien.
Gevoel voor humor
Als je wilt Snapchatten, moet je gevoel voor humor hebben. Een snap duurt 5 of 10 seconden. Het gaat meestal om foto’s en filmpjes, waar de zender ‘stickers’, tekeningetjes, tekst of een grappige lens aan toevoegt. Zo zijn er lenzen waarbij het lijkt of je een regenboog uitkotst of jouw gezicht transformeert in een likkende hond. Het aanbod van filters wordt telkens ververst met nieuwe filters van adverteerders die op een (grappige) manier binding willen krijgen met de gebruikers van Snapchat. En ze zijn immens populair.