Individualisering
Het satirisch collectief Monthy Python dreef er in de jaren 70 al de spot mee. In een fameuze scene van ‘Life of Bryan’, zegt een hele menigte op hetzelfde moment: “We are all individuals”. Individualisering is een berehandig foefje om meer producten te verkopen en fabrikanten maken er handig gebruik van. Ook in sanitairland, waar het naast digitalisering, ‘Homing’ en veranderende kleur- en vormentaal steevast werd genoemd als trend op de ISH.
Natuurlijk is er sprake van individualisering in onze maatschappij. Alleen zetten fabrikanten het extra aan in de hoop er geld mee te verdienen. Uit diverse onderzoeken is namelijk gebleken dat Customization van het aanbod leidt tot een hogere omzet. Zo wordt in een recente studie van Deloitte over 10% aan extra inkomsten gesproken. Logisch; des te meer je de klant in de watten legt door hem allerlei keuzes aan te bieden, des te meer producten je waarschijnlijk zult verkopen.
Design
Net zoals een gemiddeld AH-filiaal tegenwoordig chips in allerlei smaken en soorten verpakkingen in de schappen heeft om ‘aan de behoefte van iedere klant tegemoet te komen’, net zo spelen sanitairfabrikanten met vormen, kleuren, locatiemogelijkheden en andere opties om installateurs en consumenten te verleiden. Zo zagen we naast de vertrouwde witte ligbaden ook de zachtgroene Greenery serie van Villeroy & Boch. Bij de waterkranen was de nieuwe Metropoolserie van Hans Grohe te bewonderen, “met geometrische hoekige vormen, want dat is de trend.” Concurrent Grohe daarentegen voerde ons trots mee naar de Essence-serie. Rondvormige kranen met sensoren. En zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan.