Individualisering

De digitale badkamer

Evenals in voorgaande edities bracht de ISH de nieuwste badkamertrends in beeld met de Pop Up My Bathroom show. Na lang wikken en wegen besloten we om in te zoomen op de digitale badkamer. In feite worden de binnenwanden en spiegel omgetoverd tot displays. Let ook op het vrijstaande wasmeubel, volgens sanitairdeskundigen typisch ‘2017’.

Duurzaamheid

Naast design signaleerden wij ook veel aandacht voor duurzaamheid. Zo benadrukken sanitairfabrikanten meer en meer dat ze aandacht hebben voor waterbesparing. Neem de Hansaclassicjet serie van Hansa. De handdouche heeft een EcoFlow-functie om het watergebruik binnen de perken te houden. Voor de toiletten geldt hetzelfde, denk aan een Urimat met haar nieuwe Self Cleaning Unit urinoirs, die nauwelijks water meer gebruiken.

‘Smart Homing’

De badkamer wordt zo zoetjes aan een tweede huis. Een plek waar we ons willen terugtrekken om te ontspannen, maar dan wel voorzien van alle gemakken. ‘Homing’ wordt dat genoemd. Anno 2017 nemen we ook gerust ons mobieltje mee naar het toilet en/of badkamer om te internetten. ICT en mobiele communicatietechnologie dringen letterlijk door in alle levenssferen. Sanitairfabrikanten gaan hierin mee. Op de ISH lieten ze talloze Appjes zien; bijvoorbeeld om douches in te stellen en de temperatuur en het watergebruik te monitoren (Smart Showers) of om met behulp van licht verschillende stemmingen te creëren. Shell ging nog een stapje verder. Op de stand was een ‘live-presentatie’ te zien van de eShell, een compleet watermanagementsysteem dat via een digitaal netwerk de waterstromen, thermische desinfectie en hygiënische doorspoeling regelt.

Sfeer

Evenals Duravit in haar persbericht, konden we concluderen dat “de drukte het grootst was tijdens de eerste twee dagen van de beurs, maar er ook daarna veel aanloop was.” Het leidde tot onvoorziene taferelen, waarbij sommige sanitairfabrikanten “niet eens de tijd hadden om een rondleiding te geven vanwege alle drukte.” Gelukkig bood internet hier uitkomst. Dankzij de websites en Social Mediakanalen van fabrikanten en vakmedia was de stroom aan noviteiten goed te volgen. En bij een aantal fabrikanten kon vervolgens al zelfs via een App de sanitaire oplossing naar eigen smaak worden aangepast om te checken of die goed zou passen in de eigen badkamer. Customization ten voeten uit dus!