Individualisering

Het satirisch collectief Monthy Python dreef er in de jaren 70 al de spot mee. In een fameuze scene van ‘Life of Bryan’, zegt een hele menigte op hetzelfde moment: “We are all individuals”. Individualisering is een berehandig foefje om meer producten te verkopen en fabrikanten maken er handig gebruik van. Ook in sanitairland, waar het naast digitalisering, ‘Homing’ en veranderende kleur- en vormentaal steevast werd genoemd als trend op de ISH.

Natuurlijk is er sprake van individualisering in onze maatschappij. Alleen zetten fabrikanten het extra aan in de hoop er geld mee te verdienen. Uit diverse onderzoeken is namelijk gebleken dat Customization van het aanbod leidt tot een hogere omzet. Zo wordt in een recente studie van Deloitte over 10% aan extra inkomsten gesproken. Logisch; des te meer je de klant in de watten legt door hem allerlei keuzes aan te bieden, des te meer producten je waarschijnlijk zult verkopen.

Design

Net zoals een gemiddeld AH-filiaal tegenwoordig chips in allerlei smaken en soorten verpakkingen in de schappen heeft om ‘aan de behoefte van iedere klant tegemoet te komen’, net zo spelen sanitairfabrikanten met vormen, kleuren, locatiemogelijkheden en andere opties om installateurs en consumenten te verleiden. Zo zagen we naast de vertrouwde witte ligbaden ook de zachtgroene Greenery serie van Villeroy & Boch. Bij de waterkranen was de nieuwe Metropoolserie van Hans Grohe te bewonderen, “met geometrische hoekige vormen, want dat is de trend.” Concurrent Grohe daarentegen voerde ons trots mee naar de Essence-serie. Rondvormige kranen met sensoren. En zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan.

De digitale badkamer

Evenals in voorgaande edities bracht de ISH de nieuwste badkamertrends in beeld met de Pop Up My Bathroom show. Na lang wikken en wegen besloten we om in te zoomen op de digitale badkamer. In feite worden de binnenwanden en spiegel omgetoverd tot displays. Let ook op het vrijstaande wasmeubel, volgens sanitairdeskundigen typisch ‘2017’.

Duurzaamheid

Naast design signaleerden wij ook veel aandacht voor duurzaamheid. Zo benadrukken sanitairfabrikanten meer en meer dat ze aandacht hebben voor waterbesparing. Neem de Hansaclassicjet serie van Hansa. De handdouche heeft een EcoFlow-functie om het watergebruik binnen de perken te houden. Voor de toiletten geldt hetzelfde, denk aan een Urimat met haar nieuwe Self Cleaning Unit urinoirs, die nauwelijks water meer gebruiken.

‘Smart Homing’

De badkamer wordt zo zoetjes aan een tweede huis. Een plek waar we ons willen terugtrekken om te ontspannen, maar dan wel voorzien van alle gemakken. ‘Homing’ wordt dat genoemd. Anno 2017 nemen we ook gerust ons mobieltje mee naar het toilet en/of badkamer om te internetten. ICT en mobiele communicatietechnologie dringen letterlijk door in alle levenssferen. Sanitairfabrikanten gaan hierin mee. Op de ISH lieten ze talloze Appjes zien; bijvoorbeeld om douches in te stellen en de temperatuur en het watergebruik te monitoren (Smart Showers) of om met behulp van licht verschillende stemmingen te creëren. Shell ging nog een stapje verder. Op de stand was een ‘live-presentatie’ te zien van de eShell, een compleet watermanagementsysteem dat via een digitaal netwerk de waterstromen, thermische desinfectie en hygiënische doorspoeling regelt.

Sfeer

Evenals Duravit in haar persbericht, konden we concluderen dat “de drukte het grootst was tijdens de eerste twee dagen van de beurs, maar er ook daarna veel aanloop was.” Het leidde tot onvoorziene taferelen, waarbij sommige sanitairfabrikanten “niet eens de tijd hadden om een rondleiding te geven vanwege alle drukte.” Gelukkig bood internet hier uitkomst. Dankzij de websites en Social Mediakanalen van fabrikanten en vakmedia was de stroom aan noviteiten goed te volgen. En bij een aantal fabrikanten kon vervolgens al zelfs via een App de sanitaire oplossing naar eigen smaak worden aangepast om te checken of die goed zou passen in de eigen badkamer. Customization ten voeten uit dus! 

Installatiegemak

Rainshowers zijn onmiskenbaar in opkomst en volgens Fiona Blitzer van Hansgrohe gaat dat ten koste van de badkuip. “Consumenten willen wel verwend worden, maar als ze behoefte hebben aan een uitgebreid bad, gaan ze tegenwoordig eerder naar een Wellness Centre”. Op haar stand liet de sanitairfabrikant naast rainshowers ook een nieuw bedieningspaneel zien. “De rainselect is eenvoudig te installeren, omdat de installateur slechts 2 gaten hoeft te boren.” Het paneel heeft mechanische knoppen, volgens de uitleg op de stand pakt dat gunstig uit voor het energiegebruik en het veiligheidsgehalte.

Eerste hulp

Maak kennis met de Grohe Smart Guard. Het slimme systeem sluit de hoofdwaterleiding af bij calamiteiten. Alle data zijn via een app te raadplegen.

 

 

 

Urinor met display

De Urimat Connect is een waterloos urinoir met display. Het urinoir is gemaakt van polycarbonaat en 100% recyclebaar, aldus de fabrikant. De display toont reclameboodschappen, die specifiek zijn afgestemd op de bezoekers van de gelegenheid.

Instapmodel Douche-wc

De douche-wc is nog geen laaiend succes in Nederland en Duitsland. Consumenten zijn er nauwelijks mee vertrouwd en installateurs hikken tegen de nieuwe technologie aan, volgens Tece. Vandaar dat de fabrikant nu een eenvoudig, vriendelijke geprijsd model lanceert, zonder elektrotechnische elementen. Zijn de installateur en consument eenmaal vertrouwd met de ‘Tece One’, dan zullen ze ook eerder de stap zetten om vervolgens een high tech variant te adviseren én aan te schaffen, zo luidt de gedachte.