Geen stilzitter”

BADKAMERSPECIALIST

Zijn vader zag hem het liefst in een beroep zonder vuile handen. Bob van der Loo besliste zelf anders. De 42-jarige heeft er geen moment spijt van gehad. Zijn vak is gevarieerd en zit bordenvol uitdagingen, zoals laatst toen hij een nieuwe badkamer in een woning met houtskeletbouw moest plaatsen.

“Ik kom uit een familie met nette pakken. Allemaal kantoormensen, behalve ik dan. Ik haat stilzitten.” Op school hadden ze al snel door dat er een vakman in spé in Van der Loo huisde. “Ik kreeg het advies mee om loodgieter te worden. Een breed technisch vak en de omgang met mensen paste wel bij mij, werd er gezegd.”

Opleiding

Van der Loo doorliep de LTS, volgde aansluitend technische vakopleidingen en werkte bij verschillende installatiebedrijven. In 2017 begon hij voor zichzelf. “Ik wilde meer vrijheid en zelf bepalen hoeveel tijd ik kon uittrekken voor een klus. Het was best een gok, want ik begon met niets. Het pakte gelukkig goed uit. Een klant belde en daarna ben ik nooit meer thuis geweest.”

Voorkeur

Van der Loo werkt alleen in de particuliere sector en dan voornamelijk in de woningbouw. “Mijn voorkeur gaat uit naar renovatieklussen. Die klanten tonen waardering voor je vakmanschap en zijn erg gebrand op goed menselijk contact. Zolang ik maar mijn afspraken nakom en goede service lever, blijft het werk zich wel aandienen.”

Hang naar luxe

De laatste tijd stromen de sanitaire klussen binnen. “Mensen hebben weer geld, ze willen luxe. Een paar jaar geleden moesten ze nog een nachtje slapen over een inbouwkraan van 50 euro, nu zeggen ze gelijk ‘doe maar’, als ze een 200 euro kostend exemplaar fraai vinden. Klanten voelen ook geen beletsel meer om een rainshower aan te schaffen of de hele badkamer te gaan verbouwen. De afgelopen tijd kwamen er gemiddeld twee tot drie aanvragen per maand voor een nieuwe badkamer binnen.“ Meestal gaat het om totaalplannen. Ik werk intensief samen met een sanitairhandel. Die ontwerpt met de klant een nieuwe badkamer en vervolgens doe ik de uitvoering.” Van der Loo werkt graag samen met vaste partners. “Niet iedere sanitairhandel is even nauwkeurig. Zo krijg ik wel eens klussen toegeschoven, waarin geen rekening is gehouden met de capaciteitsvraag. Leuk al die extra rainshowers en dergelijke, maar de cv-ketel moet het ook aankunnen.”

Trends

Sanitairwinkels hebben allemaal wel een goed oog voor trends. “Ik merk dat de kleur- en materiaalvoorkeuren veranderen. De houtlook verliest terrein. Klanten hebben nu een voorkeur voor strakke geometrische vormen, grijstinten en wit sanitair.” En ze kiezen al snel voor dikke wandtegels, een ontwikkeling waar Van der Loo minder vrolijk van wordt. “Het kost meer moeite om meubilair en dergelijke op te hangen.”

Nieuwe badkamer

In thuisbasis Vlijmen had hij onlangs al zijn creativiteit nodig om een badkamerrenovatie uit te voeren. Een koppel, midden 60, wilde een 20 jaar oude badkamer vervangen. Het ging om een huis met houtskeletbouw. “Het bad moest plaatsmaken voor een inloopdouche, wc, bidet, inbouwkranen en een speciaal wandmeubel. Het was passen en meten bij de aanleg van het leidingenwerk, want je kan niet zomaar overal in gaan zagen. Met name de afvoer naar beneden dreigde een probleem te worden; we konden die niet dwars door een ondergelegen constructieve balk heenvoeren. Na intensief overleg met de timmerman, kwamen we gezamenlijk tot een oplossing. Onder de badkamer lag een toilet. De leiding is als het ware om de balk heen getrokken naar beneden en in de vloer aan de afvoer van het toilet gekoppeld. Ook de bevestiging van inbouwkranen was een precisiewerkje. In houtskeletbouw heb je minder houvast, alles gaat met latjes en zorgvuldige verankering.”

Tevreden klant

Eind goed al goed, kon Van der Loo gelukkig zeggen na afloop. “Ik ben trots op het eindresultaat. Pas tijdens de sloop kregen we een goed beeld van de situatie. Met de nodige inventiviteit heb ik samen met de timmerman een oplossing bedacht. En het echtpaar gaf na afloop aan dat we precies hadden gerealiseerd wat zij voor ogen hadden.”