Van Facebook tot LinkedIn

In deze serie geven we een stappenplan voor beginnende en ervaren installateurs om aan de slag te gaan met Social Media. Alle gastauteurs zijn experts met ruime ervaring in de installatiebranche. Aan de hand van voorbeelden uit hun eigen praktijk laten zij zien hoe ook u kunt scoren op Social Media. In deze aflevering aandacht voor de keuze van kanalen.


Ik krijg regelmatig de vraag op welk Social Mediakanaal je het beste kunt inzetten als er niet voldoende capaciteit is om op alle kanalen actief te zijn. Ik kan mij die vraag best voorstellen.

Interactie ontlokken

Eigenlijk is Twitter het enige kanaal waar je echt moet letten op de lengte (maximaal 140 tekens). Bij alle andere kanalen is het geoorloofd om meer uitgebreid tekst en uitleg te geven als dit het beeld verduidelijkt. En dat biedt letterlijk extra ruimte om creatiever te zijn om de gewenste interactie met je doelgroep op gang te brengen. Zo kan je op Instagram een #fotowedstrijd ontketenen en op Facebook je volgers oproepen om iets actief te delen, of oproepen tot het schrijven van een review.

Als je dan toch moet kiezen?

Mijn eerste aanrader is Facebook. Facebook heeft anno 2017 ruim 10,4 miljoen gebruikers, waarvan 7,5 miljoen het platform dagelijks gebruiken. Voorlopig is Facebook nog niet weg te denken in alle leeftijdsgroepen boven de 20 jaar. Je kunt er simpelweg vanuit gaan dat jouw potentiële klant op Facebook zit. Maar of men op jouw boodschap zit te wachten, hangt helemaal van je eigen aanpak af. Wat handig is op Facebook, is dat je jouw berichten kan richten op een specifieke doelgroep, bijvoorbeeld locatie- of interesse gebonden.

Instellingen

Dit doe je door in je instellingen bij ‘Algemeen’ de optie voor ‘publiekselectie’ aan te vinken. Vanaf dat moment zie je bij elke post die je wilt plaatsen, het volgende symbool (zie afbeelding). Als je op dit symbool klikt, heb je de mogelijkheid om aan te geven voor welke doelgroep jouw boodschap is bestemd. Daarnaast is het belangrijk om te variëren met content: Maak eens een filmpje, een fotocarrousel, plaats een event, like een bericht van je volgers, verzin een ‘actie’ of vertel over wat je meemaakt dagelijks. Door je ‘posts’ regelmatig met een vraag te beginnen, verhoog je de kans op respons.

Chatten met de klant

Wat ook super is aan Facebook, is Messenger. Dit opent deuren om op een geheel nieuwe en persoonlijke manier met jouw klanten en prospects te communiceren. Als je er kijk op hebt, zou je Messenger ook zelfs kunnen verbinden aan je website, als chatoptie, zodat je ook op die manier contact met je klanten kan onderhouden.

Instagram en Twitte

Instagram wordt ook steeds populairder. Bij dit Social Mediakanaal draait het om de inzet van beeld en video, en tegenwoordig ook het creëren van ‘verhalen’. Plaatjes moeten wel een beetje mooi zijn qua compositie. Maar je zult zien, dat je hier snel een ander soort publiek mee aanboort: mensen die op zoek zijn naar inspiratie, bijvoorbeeld. Met de juiste hashtags (#) voor een woord, zoals ‘energiebesparing’, of ‘sanitair’, bereikt jouw bericht de mensen die op deze woorden zoeken naar content. Twitter kun je blijven gebruiken, ik zie dat het steeds meer gebruikt wordt voor algemene ‘publiciteit’ of als ‘webcare’ kanaal.

Google+ en LinkedIn

Google+ is misschien voor de meesten niet het meest spannende Social Mediakanaal, maar ik kan zeker aanraden om posts door te plaatsen op jouw Google+ account. Het helpt op het gebied van SEO. En LinkedIn is vooral interessant als medium voor jouw zakelijke netwerk. LinkedIn heeft een aantal maanden geleden z’n lay-out en gebruiksgemak verbeterd. Het wordt attractiever om je bedrijfspagina in te richten en je ‘autoriteitspositie’ te verbeteren door regelmatig ‘artikelen’ te publiceren. En ook door actief te zijn in verschillende gebruikersgroepen. Daarnaast is adverteren op LinkedIn, evenals Facebook en Instagram heel laagdrempelig, en een goede manier om jouw zichtbaarheid in bepaalde kringen te vergroten.

Kirsten Bruijel: www.changecollectief.nl