ZZP’en
Hij droomde al jaren van een eigen bedrijf. Sinds de MTS om precies te zijn. Vijfeneenhalf jaar geleden hakte hij de knoop door en begon Wilfred Honkoop voor zichzelf, in de garagebox, achter zijn huis in Nieuwolda. Inmiddels is hij een gevestigde naam in de regio. Zijn installatiebedrijf draait uitstekend en Honkoop denkt al voorzichtig aan uitbreiding. Hoe kijkt hij terug op de afgelopen tijd en welke tips kan hij meegeven aan lezers die ook overwegen om voor zichzelf te beginnen?
In de jaren dat Honkoop nog in vaste dienst werkte, zag hij “dingen gebeuren”, waarvan hij dacht: “Dat kan en moet anders”. De service naar klanten toe bijvoorbeeld. Onbegrijpelijk vond hij het, als collega installateurs te laat op kwamen draven, aanvragen lieten liggen en afspraken ‘vergaten’. Ook miste hij de vrijheid om zijn eigen tijd in te kunnen delen. Op maandag langer doorwerken bijvoorbeeld, zodat hij dinsdags vroeger kon stoppen om de kids op te halen. En alle successen die hij behaalde, waren nooit echt zijn eigen successen. Het knaagde aan hem. In 2010 ging de knop om. Na een reorganisatie verloor Honkoop zijn baan. Thuis op de bank, dacht hij na over zijn toekomst. Zijn vrouw zag hem het liefst weer in een vaste betrekking, want “het is wel zo veilig bij een baas”. Ook met het oog op de kinderen, die waren nog jong. En Honkoop zelf? Midden dertig vond hij zijn oude tienerdroom weer terug. Hij wilde een eigen zaak beginnen.
Steun
“Toen mijn vrouw zag hoe gemotiveerd ik was, schaarde ze zich achter mijn plannen. In twee maanden tijd had ik alles rond; het ondernemingsplan, de inschrijving bij de KvK, een eigen bedrijfswagen... Alleen de financiering rondbreien bracht de nodige hoofdbrekens met zich mee. De banken stonden, zo halverwege de crisis, bepaald niet te trappelen om geld te lenen aan een beginnende kleine ondernemer.” Honkoop zag zich dan ook genoodzaakt om zijn eigen reserves aan te spreken.
Adviezen voorbereiding“Ga pas serieus nadenken over een eigen zaak, als je al ervaring hebt opgebouwd in vaste dienst. Dat is geen wet van Meden en Perzen, maar ik zie jongens die direct vanuit de schoolbanken een eigen zaak opzetten eerder sneuvelen. Maak je geen illusies: Je moet niet voor jezelf beginnen om rijk te worden. Ik kan nu rondkomen, maar ben in alle eerlijkheid wel blij dat mijn vrouw nog een baan heeft. Stel een ondernemersplan op, daardoor krijg je een beter beeld van wat je nodig hebt. Steek je licht eens op bij andere ZZP’ers binnen en buiten de branche; in zijn algemeenheid; durf hulp te vragen als je ergens niet uitkomt. Twijfel je nog welke kant je op wil met je bedrijf, zet jezelf dan als totaalinstallateur of W-installateur in de markt. Er is een gigantisch tekort aan loodgieters en daar zie ik voorlopig geen verandering in komen. Wat betreft de marketing tot slot: laat in ieder geval een website bouwen, je moet tegenwoordig eenvoudig te vinden zijn op internet. Zorg ervoor dat de website gebruiksvriendelijk is en houd ‘m actueel.” |
Marketing
Zijn huis met garagebox ligt aan een doorgaande weg. Een gunstige bijkomstigheid bleek al snel. “Ik heb direct een bord in de tuin geplant met mijn bedrijfsnaam en contactgegevens. Het is verbazingwekkend hoeveel mensen me zo al wisten en nog steeds weten te vinden.” Voor de rest hield hij zijn marketinginspanningen beperkt. Honkoop liet een website bouwen en adverteert bij tijd en wijle in het ‘lokale sufferdje’. Aan Social Media doet de installateur niet. “Kost me teveel tijd om bij te houden.”
Acquisitie
Na een aanlooptijd begon de zaak “als vanzelf” te draaien. De website, het bord in de tuin hielpen hem op stoom, mond-op-mond reclame deed de rest. Tegenwoordig besteedt Honkoop nog maar 3 tot 4 uur per week aan acquisitie. Hoewel zijn opdrachtgevers een bont gezelschap vormen, verdient hij het leeuwendeel van zijn inkomsten in de kleine utiliteit en bestaande woningbouw. “Bedrijven die zich op de nieuwbouw richten, hanteren tarieven waar nauwelijks tegenop te boksen valt. Daar kom ik gewoon niet tussen.”
Verbreding werkveld
Meer vanwege de klantvraag dan uit eigen initiatief heeft de installateur in de loop van de tijd zijn werkveld verbreed. Behalve elektrotechnische werkzaamheden, voert hij nu ook loodgietersklussen uit; “een leiding leggen, radiator verplaatsen, verstoppingen verwijderen, cv-ketels checken en dergelijke. Er is een schreeuwend tekort aan loodgieters, bovendien kan je je buiten de Randstad beter positioneren als generalist. Het is hier vrijwel onmogelijk je brood te verdienen met specialistische werkzaamheden.”
En de valkuilen…“Mijn grootste valkuil is om veel geld te laten uitstaan in lopende klussen. Dat kan je tackelen door tijdig je facturen te verzenden en een geldbuffer op te bouwen. Daarvoor moet je uiteraard je administratie op orde hebben. Verdeel je tijd verstandig; overdag draai ik m’n productie-uren, ’s avonds en in het weekend doe ik de administratie. Het is mooi meegenomen als je partner eventueel de ruimte en kennis in huis heeft om je te ondersteunen. Zo doet mijn vrouw een deel van de boekhouding. Breng een scheiding aan tussen werk en privé, om te voorkomen dat je 24 uur per dag met je zaak bezig bent. Ik plan bijvoorbeeld regelmatig gezinsuitjes in. Ben ik met m’n vrouw en kinderen op pad, dan neem ik heel selectief de telefoon aan. Volg cursussen en houd je vakliteratuur bij. De verleiding is groot om alleen productie te draaien, maar zo bouw je een kennisachterstand op en dat is ‘killing’ voor je concurrentiepositie. Een laatste advies: regel je pensioen. Ik ben nu nog bezig mijn hypotheek af te lossen, maar daarna ga ik een potje apart zetten voor later.” |
Mooiste project
Sinds hij in 2010 voor zichzelf begon, heeft Honkoop al vele mooie projecten onder handen gehad. Het blijft dan ook even stil als hem wordt gevraagd naar het absolute hoogtepunt. “Ik denk die nieuwe vestiging van Dille & Kamille in Groningen. Ik mocht een deel van het installatiewerk voor mijn rekening nemen en het was allemaal zichtwerk. Dat je als klein bedrijf zo’n klus kan klaren, ja dat streelt mijn trots.”
Toekomst
De kleine zelfstandige ziet de toekomst vol vertrouwen tegemoet. De regionale markt trekt weer aan, vooral de huizenrenovatie (verduurzaming) en agrarische sector (opslagsilo’s). En domotica staat op het punt van doorbreken. Alhoewel: Consumenten kennen nu de slimme thermostaat, maar voor de rest hebben ze nog geen helder beeld van de mogelijkheden die domotica biedt. Daar valt nog het nodige missiewerk te verrichten voor ons als sector.” Honkoop verwacht de komende jaren mee te liften op de nieuwe conjunctuurgolf. “Ik wil doorgroeien, misschien kan ik op termijn zelfs mensen in dienst gaan nemen.”
In eigen hand
Ja, eigen baas zijn geeft meer stress, vertelde Honkoop tijdens een presentatie op de afgelopen VSK. Maar daar staat tegenover dat er ook weer een hoop stress wegvloeit. “Ik kan aan mijn eigen servicemaatstaven voldoen. En ben ik eenmaal binnen bij een klant dan heb ik het zelf grotendeels in de hand of ik er nieuwe opdrachten aan overhoud. Gewoon, door consistent kwaliteit te blijven leveren.” •