Atze-Boerstra-FotoAfgelopen februari was het weer zover: de VSK beurs. Ook dit jaar weer veel aandacht voor techniek, nieuwe technologieën en energiegebruik. Wat dat betreft niks nieuws. Wel bijzonder vond ik de toenemende aandacht voor echte eindgebruikersthema’s, zoals gezondheid en comfort.
Zo is bij de toekenning van de VSK Awards deze ronde klaarblijkelijk ook naar de gebruikskwaliteit gekeken. De winnaar van de Energiebesparing Award (Inventum – Ecolution WTW-D) bijvoorbeeld, won volgens het juryrapport mede doordat de unit ontwikkeld is ter verhoging van het woongenot. Met het nieuwe Inventum systeem wordt op koude dagen de buitenlucht niet alleen (indirect) voorverwarmd via de retourlucht, maar ook (aanvullend) met een geïntegreerde warmtepomp. Met als resultaat: minder kans op tochtoverlast in de winter.
Tijdens vorige edities van de vakbeurs leek het er vaak op dat innovaties van systemen en van installatie-componenten puur en alleen gericht waren op verbetering van de energieprestaties. Verder niet. Wat weer ingegeven leek door de wens om snel en slim te reageren op de aanscherping van wettelijke eisen. Verder niet.
Als ik zelf bij een R&D- of Marketingafdeling in de maakindustrie zou werken dan wist ik het wel. Ik zou mijn tijd en energie stoppen in het oprichten van gebruikerspanels, het volgen van lifestyle (woon)blogs en het aanhalen van contacten met organisaties zoals de Woonbond, de Vereniging Eigen Huis en het Longfonds. Anders gezegd: ik zou mijn stinkende best doen om dichter op de huid van de woonconsument te kruipen. Met als beoogd eindresultaat: innovatieve installatietechnische producten en systemen waar je niet 1-2-3 op komt als je puur vanuit de techniek en het energiegebruik denkt.
In dit verband haal ik graag Hans van den Berg van Uneto-VNI aan. Zijn VSK lezing ging over de relatie tussen (installatie)kwaliteit, kwaliteitsbeleving en het consumentenperspectief. Hij stelde onder andere dat we meer tegemoet zouden moeten komen aan het verwachtingspatroon van de consument en dat het zich loont om meer in te spelen op comfortbehoeftes, emoties en gevoelens. 100% mee eens. Daar ligt de uitdaging voor de komende 2-3 jaar. En niet alleen voor leveranciers, maar ook voor opdrachtgevers, architecten, adviseurs én installateurs.

Atze Boerstra
BBA Binnenmilieu