Zonnestroom-website

Marcel Blaauw oprichter zonnepanelen.net
Marcel Blaauw oprichter zonnepanelen.net

De website zonnepanelen.net brengt consument en installateur bij elkaar. Marcel Blaauw, adviseur zonnepanelen en drijvende kracht achter de site, legt uit hoe het werkt.

Zoals de zon een onuitputtelijke bron van energie is, zo is zonnepanelen.net een (bijna) onuitputtelijke bron van informatie. Zo’n beetje ‘alles wat de klant zou willen weten over zonnestroom’ kun je er vinden. En hoewel de site zich vooral richt op de particulier, komt ook de solar adviseur er regelmatig een kijkje nemen.

Uitleg

De informatieve zonnestroom-website werd vanuit de praktijk opgezet. “Een aantal jaren geleden begonnen we met de verkoop van hoogwaardige zonnepanelen aan particulieren”, vertelt Blaauw. “Wat we vervolgens merkten, was dat we telkens veel tijd kwijt waren met het geven van uitleg over elementaire zaken. Mensen kwamen binnen met allerlei verhalen en meningen over wat wel of niet goed zou zijn. Men wilde bijvoorbeeld per se zonnepanelen van het merk X of Y, zonder daar goed over te hebben nagedacht. Toen is bij ons het idee ontstaan om een site op te zetten die zich uitsluitend richt op het geven van onafhankelijk advies: informeren, tools, tips, testen en vergelijken. Om ook echt onafhankelijk te kunnen zijn, hebben we onze verkooporganisatie verkocht.” Via Youtube informeert Blaauw mensen over de verschillende mogelijkheden.

Live test

Kan een website waar haast ‘alles’ te vinden is, nog informatiever? Volgens Marcel Blaauw wel. “We hadden al een live test van zonnepanelen. Daarmee kun je de prestaties van PV-panelen die op de Nederlandse markt worden aangeboden, objectief met elkaar vergelijken. We onderzoeken nu de mogelijkheden voor het ontwikkelen van een monitoringstool waarmee de consument kan zien hoe zijn zonnestroomsysteem presteert in vergelijking met soortgelijke systemen van mensen in andere woonplaatsen. Ook innovaties houden we nauwlettend in de gaten, zoals bijvoorbeeld de opkomst van de zonnedakpan en de ontwikkelingen rond de thuisaccu.”

Leads

“Het gros van de consumenten wil niet betalen voor advies, want in Nederland moet het allemaal maar gratis zijn”, vervolgt Blaauw. “Dus hebben we een model ontwikkeld, waarin we leads genereren. Niet zomaar leads, maar leads met kwaliteit. Het doel is contacten tot stand te brengen tussen vakkundige installateurs en serieus geïnteresseerde consumenten. Installateurs kunnen zich op onze site profileren met een eigen bedrijfspagina. Het is lastig om installateurs die zich aanmelden, goed te screenen, maar we stellen ze wel de nodige vragen. Bovendien hebben we een bak ervaring, we weten wat er speelt in de markt. Berekenen installateurs veel te hoge prijzen, beloven ze onrealistische rendementen, of reageren ze niet op een offerteaanvraag van de klant, dan nemen we contact op. Ons uitgangspunt daarbij is: helpen en coachen. Leren de consument beter te begrijpen. Inmiddels hebben we twee medewerkers in ons team die intensief bezig zijn met relatiebeheer.”

Filteren

Voor de installateur is het belangrijk dat een klant echt gemotiveerd is. “Pas dan kan een installateur, (of een adviseur) een concreet en volledig verhaal vertellen. Niet iedere consument is interessant voor de installateur. Als mensen zeggen ‘doe mij maar even een offertetje’, leggen we uit dat een installateur daar een hoop tijd mee kwijt is. Door aan twee kanten - installateur én potentiële klant - te filteren, proberen we een goede relatie tussen klant en vakman tot stand te brengen. Een win-winsituatie, dat is het doel. De consument krijgt van ons kosteloos onafhankelijke informatie, de installateur krijgt goede leads. Het gros van de mensen die via ons een installateur benaderen, is serieus geïnteresseerd.” •