Welke waarde geeft jou ACCU?

Een lichtpuntje in de coronacrisis is dat Nederland steeds verder van slot mag. Wel met de waarschuwing dat het virus nog niet weg is en: “Dat overleven in de 1,5 meter-economie van straks, een aanpassing van bedrijfsmodellen vereist.” Is dat laatste niet makkelijker gezegd dan gedaan?
Het gebeurt maar zelden dat onze regering zich zo ondubbelzinnig uitspreekt over wat ‘zou moeten’ in het bedrijfsleven. Het citaat tot het aanpassen van bedrijfsmodellen is uit monde van minister Wopke Hoekstra (financiën). Inclusief het appèl: “We vragen elke werknemer, elke zzp’er, elk bedrijf om aanpassingsvermogen.”
Uit ervaring blijkt dat ‘aanpassingsvermogen’ (in business modellen!) in onze sector meestal moeizaam verlopen. Want, als het water aan de lippen staat, willen veel bedrijven acuut terug naar het ‘overzichtelijke en veilige (oude) normaal’. Gevoelsmatig dé béste manier om te overleven. Tegenovergesteld, als het goed gaat met de business, lijkt er geen reden voor aanpassing. Kortom, de status quo: ‘Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg’.
Marketing werkt altijd vanuit een ‘nieuw normaal’. Op strategisch niveau gaat marketing over de vraag: ‘wat zijn de gevolgen van ongewijzigd beleid?’ In het antwoord, wordt snel duidelijk dat verandering (= het nieuwe normaal) feitelijk de enige constante is. Hoe je deze constante in beeld krijgt? Gebruik de DEPEST methode [] in combinatie met een grondige analyse van de eigen kracht(en) van de organisatie: dé basis voor een SWOT-analyse [].
Verandering gaat altijd samen met kansen. De DEPEST en SWOT leveren je een methode om deze kansen te Analyseren, Concluderen, Creëren en Uitvoeren (ACCU). Een vermogen om kansen te benutten, maar ook inzicht waar energie lekt. De ACCU-methode kan zomaar de aanzet naar een update of zelfs nieuw businessmodel zijn. Hoe waardevol is jouw ACCU?

Maarten van der Boon
maarten@novitek.nl
Vanuit zijn bedrijf Novitek helpt Maarten
technische bedrijven in organisatie­-
strategie, innovatie en communicatie.