Warmtebeeldcamera

Wanneer monteur Martin Wabeke van Breman Service Haarlem op locatie gebruik maakt van zijn warmtebeeldcamera, merkt hij dat hij eigenlijk niet meer zonder kan. Het apparaat is het verlengstuk van de servicemonteur. “Zonder deze camera zijn sommige werkzaamheden niet haalbaar”, vertelt hij. “Bovendien kun je de klant direct laten zien dat een probleem is opgelost.”

Martin Wabeke gebruikt altijd de Testo 870, die speciaal is ontwikkeld voor dagelijkse werkzaamheden als het gaat om metingen (zie ook kader ‘Over Testo 870). Hij kan er lekkages en koudebruggen mee opsporen of oververhitte connectoren mee visualiseren. “Dit apparaat is heel veelzijdig. Alleen al het feit dat de warmtebeeldcamera het geschetste probleem van de monteur bevestigt, levert ontzettend veel tijdswinst op.” Een ander belangrijk detail is volgens Martin dat de klant ter plekke kan zien wat het probleem is en – als het dit is verholpen – wat het verschil is. “Voor de klant is dit best belangrijk. ‘Eerst zien en dan geloven’, hoor je wel eens. Een warmtebeeldcamera biedt dan uitkomst.”

Onvoldoende vloerverwarming

Aan de hand van een voorbeeld legt Wabeke uit hoe een opname met een warmtebeeldcamera in zijn werk gaat. Hij schetst het probleem van een vloerverwarming die niet optimaal functioneert. “De ruimte werd niet warm. Ik schouw de situatie altijd eerst, luister naar de klacht van de klant en start vervolgens een onderzoek. In dit geval zag ik op het display van de warmtebeeldcamera al snel dat een deel van het vloeroppervlak niet rood genoeg oplichtte. Dan weet je dat er ergens weerstand is. De camera constateerde een te grote delta-T. De aanvoer was goed, maar er kwam te weinig retour. Ik heb vervolgens het hele verwarmingssysteem doorgespoeld, de temperatuur goed hoog gezet en met de camera de situatie opnieuw bekeken. Alles werkte nu weer naar behoren. En inderdaad, de klant kon meekijken en zien dat het probleem was verholpen. Een win-win-situatie dus. De warmtebeeldcamera heeft vervolgens nog een keurig rapport uitgedraaid met alle bevindingen.”

Eerste project

Aanleiding voor Breman om warmtebeeldcamera’s te gaan gebruiken was het project Koningsvrouwen van Landlust in Amsterdam dat in 2014 werd uitgevoerd. Het betrof 188 bestaande woningen waarin plafondverwarming was aangebracht. Onze opdrachtgever kampte hier met storingen. Wabeke: “De warmtebeeldcamera stelde ons in staat om het hele complex in kaart te brengen, wat we overigens samen met Breman Zwolle deden. Zonder camera was dit niet gelukt. Bovendien vind ik dat je als bedrijf professioneel overkomt door aan de slag te gaan met de beste apparatuur die er beschikbaar is.”

Foto’s in hoge resolutie

Sinds genoemd project is de warmtebeeldcamera niet meer weg te denken uit de dagelijkse werkzaamheden van Wabeke. Hij gebruikt het apparaat meestal voor plafond- en vloerverwarmingen. Maar ook ‘koude tochten’ langs ramen registreert het apparaat feilloos. En overal kunnen foto’s in hoge resolutie van worden gemaakt, waardoor een goede analyse mogelijk is die later onder meer van belang is voor de rapportage.
Wabeke volgde een cursus om de software goed onder de knie te krijgen. “Daardoor ben je niet alleen in staat de camera goed te gebruiken, maar ook om een juiste rapportage te formuleren. Zowel voor jezelf als voor de opdrachtgever is dit belangrijk.”
Goede investering
Ron Nieuwenhuis, Hoofd CV bij Breman Service Haarlem, ziet een warmtebeeldcamera als een goede investering, maar waakt ervoor dat zo maar iedere monteur ermee aan de slag gaat.
“Het belangrijkste is dat de monteur over de kennis beschikt om er mee te kunnen werken. Hij moet weten wat hij ermee kan doen. De ervaren warmtebeeldcamera gebruikers zoals Wabeke trainen de andere monteurs volgens het ‘train the trainer’ systeem. Dat kost misschien wat extra tijd maar uiteindelijk levert dit tijdwinst op, daar ben ik van overtuigd. Neem bijvoorbeeld een betonvloer. Zo op het blote oog kun je niet zien of daar wat mis mee is; je voelt het ook niet. Voor een warmtebeeldcamera is dat echter geen enkel probleem.”

Testo warmtebeeldcamera’s

Testo heeft met de testo 865, testo 868, testo 871 en testo 872 een nieuwe lijn camera’s op de markt gebracht. Bij de ontwikkeling is gekeken naar het praktische gebruik van de klant. Het instapmodel (999 euro) maakt infraroodbeelden van 320*240 pixels, dankzij de gepatenteerde SuperResolutie technologie. Het maken van goede foto’s is nog eenvoudiger met de testo Scale-assist en testo Ɛ-Assist. Met de WiFi-koppeling vanaf de testo 868 zijn de camera’s te koppelen aan iedere smartphone of tablet. De camera is zo op afstand te bedienen en gemaakte foto’s zijn direct te verwerken in rapportages voor de klant. De verwisselbare accu’s maken het mogelijk om dagen achter elkaar door te meten, foto’s te maken van te inspecteren objecten en de klant te informeren over optimalisatiepunten. Denk daarbij o.a. aan het inregelen van cv-systemen, opsporen van problemen, koudebruggen en problemen in schakelkasten.

Verschillende types

Er zijn verschillende types warmtebeeldcamera’s verkrijgbaar. Die waar Martin mee werkt kost al gauw tweeduizend euro. “Maar dat is dan ook een zeer uitgebreide camera,” vertelt Nieuwenhuis “Wij hebben momenteel twee Testo 870 warmtebeeld camera`s in gebruik. Naar aanleiding van de gebleken toegevoegde waarde van dit meetgereedschap hebben wij sinds kort drie van onze monteurs uitgerust met de Flir T165, die we voor aanschaf eerst hebben getest. Dit apparaat is wat eenvoudiger in gebruik en heb je al voor ongeveer €300,-. In totaal werken we bij Breman ServiceHaarlem momenteel met vijf warmtebeeldcamera’s.” 

Geef een reactie