Trends in sanitairland

Design in trek

Nieuwe trends doen hun intrede in sanitairland. Fabrikant Grohe liet tijdens een Event voor vakjournalisten een aantal producten zien waarmee het bedrijf inspeelt op deze veranderingen.

Allereerst trekt de consument weer makkelijker de portemonnee, constateert Arthur Westgeest, Marketing Director Grohe Nederland. “Over de gehele line zien we een zekere hang naar luxere producten. Designartikelen zijn erg in trek.”

Kleur en vormgeving

Daarnaast wil de consument in de badkamer steeds meer zijn eigen smaak volgen. Sanitairfabrikanten spelen daar op in door bijvoorbeeld een breder pallet aan kleuren aan te bieden. “Op dit moment zien we dat ‘hard graphite’ (een zwartachtige tint) erg in trek is, bij ons bijvoorbeeld voor een kranenserie als de Grohe Essence. En qua vormgeving valt nu het minimalistische design erg in de smaak”, vervolgt Westgeest. “Dat is bijvoorbeeld te merken aan de interesse voor slanke, strak vormgegeven kranen en dunne bedieningsplaten met een klein oppervlak.”

Productkeuzes

Ook in de voorkeuren en keuzes voor producten zijn veranderingen te bespeuren, vertelt Westgeest. “Zo zien we dat complete douchesystemen in opmars zijn.” Westgeest wijst op oplossingen met een hoofddouche, handdouche en drukknopmodule met intuïtieve bediening. “Ze zijn zowel verkrijgbaar als opbouw- als inbouwsystemen.” Grohe probeert dergelijke oplossingen voor een breder publiek toegankelijk te maken door ook een variant in de markt te zetten met een lagere prijsstelling.

Douche-wc

Waar de consument een douchesysteem al heeft omarmd, is er nog het nodige zendingswerk nodig om hem ook te bewegen een douche-wc aan te schaffen. “Wij signaleren al wel een stijgende vraag bij hotels, zeker als ze veel Aziatische gasten hebben”, vertelt Westgeest.

Lekdetectie

De Grohe Smart Guard, het lekdetectiesysteem dat tijdens de laatste ISH werd gelanceerd, wordt al op bescheiden schaal meegenomen in woninbouwprojecten en in nieuwe woonboten, vertelt Westgeest. Om het systeem breder in de markt te zetten zouden verzekeraars een brug kunnen vormen tussen de fabrikant en de consument. “Stel dat je als klant van een verzekeraar minder premie hoeft te betalen als je een lekdetectiesysteem laat installeren, dat zou een geweldige stimulans zijn.”

Toenemende complexiteit

Niet alleen de smaak van het publiek verandert, ook de techniek slaat een nieuwe richting in. “Systemen worden complexer”, constateert Westgeest. “Om een Smart Guard en douche-wc te installeren bijvoorbeeld heb je echt wel een installateur nodig. Onder andere omdat je met elektriciteit werkt.”

Ontlasten

Tegelijkertijd komt diezelfde installateur al vaak om in het werk. Door ook met plug & play oplossingen op de proppen te komen, proberen sanitairfabrikanten de installateur te ontlasten. Zo kan de eindgebruiker bij de nieuwe versie van de Grohe Blue de filterhouder en de fles met koolzuur eenvoudig indraaien. “Op een dergelijke wijze nemen we de installateur toch weer wat werk uit handen”, sluit Westgeest af 

Ontzorging

Rob Sanders, directeur van Sanidrõme, constateert soortgelijke trends als Grohe. Volgens de topman kiest de consument steeds meer voor de totale ontzorging waarbij het totaalpakket van advies, ontwerp tot en met de installatie van belang is. En, inderdaad: “Het mag weer wat kosten. De prijs is ondergeschikt aan kwaliteit, beleving, service en garantie. Consumenten tonen steeds meer een voorkeur voor design en luxere wellness-producten.” Producten die een vakman moet installeren, dus gunstig voor de installateur. Volgens Sanders sluiten die installateurs, als ze een eigen showroom hebben, zich trouwens steeds vaker aan bij een sanitairformule. Dat heeft te maken met de complexiteit van marketing en reclame. Zo hebben zich de afgelopen 2 jaar 8 nieuwe ondernemers aangesloten bij Sanidrõme. De coöperatie zonder winstbejag telt nu 30 deelnemende partijen. Wat betreft duurzaamheid constateert Sanders een groeiende belangstelling voor groene energie. “De showroomhoudende installateur die hierin voorop loopt heeft de toekomst. De klant die aanklopt voor een badkamer wil aan de hand worden meegenomen. Niet alleen als het gaat om de juiste hoeveelheid energie en watercapaciteit maar ook voor vragen over wat verantwoord en wettelijk vereist is en gunstig voor de lange termijn.” Ondanks een steeds verdergaande oriëntatie online blijft de klant enkele showrooms bezoeken voordat hij een nieuwe badkamer aanschaft, constateert Sanders. “De showroom zelf wordt iets kleiner en moet de bezoeker vooral inspireren. Dat kan onder andere door verrassende opstellingen en virtuele middelen te gebruiken.”