Een ‘slimme’ installateur is voorbereid op z’n toekomst

zzh_t39354b15_000_01Ook domoticaspecialist worden

De volgende zes tips zijn voor degenen die de stap over hun eigen vakgebied heen nog moeten maken:
1. Word een specialist of ga in zee met een partner
Wilt u actief aan de slag gaan met het onderwerp domotica, volg dan aangeboden cursussen bij de leveranciers/merken van uw keuze en zorg dat u gecertificeerd wordt. Of ga in zee met een regionale partner die het huisautomatiseringsdeel voor zijn rekening neemt en bekend is met de mogelijkheden en protocollen op dit vlak. Andersom kunt u dan afspreken dat u het installatiewerk op u neemt van projecten die een specialisme vragen dat deze partner niet in huis heeft, zoals loodgieters- of elektriciteitswerk.
2. Heb geduld, maar wacht niet te lang
Tot op heden is de belofte van domotica nog niet volledig ingelost. Mogelijk waren de eerste systemen niet gebruiksvriendelijk of te kostbaar. Als je de voorspellingen echter mag geloven, worden onze woningen in de toekomst net zo comfortabel als onze auto’s nu al zijn. Met centrale deurvergrendeling, verlichting die zich vanzelf aanpast aan de omstandigheden en bijvoorbeeld per compartiment instelbare verwarming. Door nu in te stappen, heeft u alvast de nodige ervaring op het moment dat de verkopen echt toenemen. Bovendien: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Als er eenmaal een slimme thermostaat in een woning hangt, is de kans klein dat een andere partij er nog binnenkomt, de zogenaamde customer lock-in. Cross selling start hier en nu, met een eerste, aantrekkelijk domotica-aanbod. Later zullen daar steeds meer slimme producten bijkomen.
3. Bouw een band op met de klant
Domotica verkoop je niet op het moment dat de klant hier nog niet aan toe is. Zorg dat u eerst een vertrouwensband opbouwt met de klant, door goed te adviseren, uitstekende service te leveren en klaar te staan zodra een vraag zich voordoet. Vanuit die Customer Intimacy kunt u dan een voorstel-op-maat doen zodra de klant interesse toont in huisautomatisering.
4. Calculeer tijd in voor inregelen en uitleg
Slimme producten mogen vanzelfsprekend wat meer kosten dan standaard producten. Houd echter bij de calculatie ook rekening met tijd voor het inregelen van het systeem en de uitleg aan de gebruiker. Als u dat niet doet, bestaat de kans dat u achteraf wordt teruggeroepen en dat kost uiteindelijk meer tijd en geld. Gaat de klant hier niet mee akkoord, leg dan duidelijk het belang uit van een goed ingeregeld systeem dat perfect is afgesteld op de situatie van de klant. Wees daarin duidelijk, zo voorkomt u gedoe achteraf.
5. Creëer services om uw slimme portfolio heen
Slimme producten zijn pas écht slim als ze toegevoegde waarde bieden voor de gebruiker. Zo biedt een zorgalarm of lifestylemonitoring (waarbij het huis van een oudere wordt gemonitord met sensoren) pas écht meerwaarde als een alarm wordt opgevolgd door mantelzorgers of een zorgcentrale. En als een slim brandalarm afgaat, wil je kunnen meekijken als bewoner. Dan moet het systeem zo zijn ingericht dat dit mogelijk is, bijvoorbeeld met een abonnement op een webcamsecurity dienst. Werk hiervoor samen met partners, zowel landelijk als regionaal, en bied het complete pakket aan, van product plus aanvullende services.
6. Learn by doing
Misschien wel de meest concrete tip die we kunnen geven: ‘ga gewoon aan de slag’. Koop een slimme thermostaat of een slimme kraan en plaats deze bij u thuis – of op de zaak. Zo leert u het snelst. En mocht er onverhoopt iets mis gaan, dan schaadt dat de handel in elk geval niet. Daarna kunt u zich gelijk als expert verkopen •

Auteurs: Maarten Jansen en Robert Jan van Nouhuys, Thuiscomfort.nl

Geef een reactie