Radiatorfabrikant halve eeuw actief
Duurzame visieEind 2009 formuleert Rettig ICC een duurzame visie en verheft het lage temperaturen tot het belangrijkste thema voor de toekomst. ‘De toegenomen energie-efficiency van moderne gebouwen maken het mogelijk om met lagere temperaturen te verwarmen, iets wat verwarmingssystemen nog nadrukkelijker op de voorgrond plaatst. Bouw- en isolatievoorschriften worden in Europa verder aangescherpt. En doordat verwarmingssystemen met radiatoren een uitstekend reactievermogen hebben, is het makkelijker dan ooit om zoveel mogelijk profijt te halen uit warmtewinsten.’ |
Uitstraling belangrijker
Na de verkoop van Thermic gaat Radson meer aandacht besteden aan de uitstraling van haar radiatoren, resulterend in onder andere zowel horizontale als verticale uitvoeringen, met strak vormgegeven vlakke voorplaten en fraai afgewerkte zijden en bovenroosters. Nog altijd staat een optimale warmteafgifte voorop, maar de vormgeving van de nieuwe generatie radiatoren, zoals Kos en Faro, doet er niet voor onder. In 2003 voegt Radson hieraan twee nieuwe radiatoren toe, waarmee een nieuwe trend wordt ingezet die het mogelijk maakt om horizontale en verticale designradiatoren te combineren. Ook kleur wordt steeds belangrijker. Waren dat er in 1973 nog maar zeven, inmiddels zijn dit er zeventig.
Herstructurering
In 2007 vindt een ingrijpende herstructurering van het merkenportfolio binnen Rettig ICC plaats. Er wordt afscheid genomen van verschillende merken en er verrijzen twee ‘brand pillars’, waaronder Purmo en Radson. De overgebleven merken worden opnieuw gepositioneerd.
In 2008 is een ondeugdelijke bevestigingsbeugel de oorzaak van een ongeval waarbij een vierjarig Belgisch jongetje het leven laat. Radson betreurt dit ongeval, neemt direct haar verantwoordelijkheid en vervangt een zeer groot aantal beugels.
In 2013 lanceert Radson een nieuwe vloerverwarmingsbuis ‘Pexpenta’ met een volledig centraal geïntegreerde zuurstofbarrière. Deze nieinnovatie was de nieuwe norm in installatie met verhoogde flexibiliteit en duurzaamheid. Radson heeft ondertussen een sterke positie binnen de vloerverwarmingsmarkt verworven.
Duurzame doelstellingen
In 2015 presenteert Radson een nieuwe generatie radiatoren onder de naam E.Flow, waarmee de fabrikant haar duurzame doelstellingen wil verwezenlijken. ‘Kijkend naar de manier waarop we de waterstroming hebben kunnen beïnvloeden en de warmteafgifte over het totale oppervlak van de radiator hebben weten te verdelen, dan is de nieuwe E.Flow Integra een voorbeeld voor toekomstige radiatoren van dit merk’, blikt de jubilerende fabrikant in haar jubileumboek ’50 jaar Radson’ vooruit naar de nabije toekomst •