Reclame, ik heb er een haat-liefde verhouding mee. De ‘haat’ zit hem in de irritatie die reclame vaak oplevert. De ‘liefde’ in de creativiteit en kunst die sommige reclame in zich heeft. Goede reclame richt zich op het verkopen van een inspiratie, oplossing of droom. En dat gezien vanuit het oogpunt van de afnemer. Wanneer u reclame moet (?) maken, sta dan vooraf eens stil bij de 5-M-regel.
Mission – Wat is het doel van uw reclame? U kunt kiezen uit: overtuigen, informeren, herinneren of versterken. Deze keuze bepaalt in grote mate de invulling van de volgende 4 M’s.
Message – De reclameboodschap moet de unieke waarde overbrengen van uw product of dienst. In woord en beeld, vanuit het oogpunt van de afnemer (uw doelgroep). Dit lijkt veel op het ‘woord-beeld-gedrag’, waarover ik eerder heb geschreven.
Media – Het gaat hier om keuze in het mediakanaal. Wordt het internet met een adwords-campagne? Of toch maar de lokale krant. Er zijn 1001 mogelijkheden. Een keuze hangt af van het bereik, de frequentie van inzet en de impact/exposure. En natuurlijk de doelgroep die u op het oog heeft.
Money – Wat is reclame (u) waard? Sommige ondernemers schrikken van de absolute €-getallen. Om een eerlijker €-vergelijk te krijgen, geef ik u de volgende tip. Reken bedragen om naar 1000 zichtmomenten.
Measurement – Het meten van de effectiviteit van reclame is lastig en afhankelijk van de hierboven genoemde 4 onderwerpen. Desondanks, sta vooraf eens stil bij hoe en waarop u gaat meten. Met welk resultaat bent u tevreden? Het geeft u later meer inzicht.
Tot slot een nadenkertje. De Canadees Stephen Leacock zei ooit eens over reclame: “Het is te omschrijven als de kunst om de menselijke intelligentie lang genoeg op te schorten om er geld aan te kunnen verdienen.”

Maarten van der Boon
R&D en Innovatie, Leertouwer b.v.
www.leertouwer.nl/maartenvanderboon