Radiatorfabrikant halve eeuw actief

radson-oudPaneelradiatoren, plintradiatoren, designradiatoren, kolomradiatoren, badkamerradiatoren, elektrische radiatoren, ventiloconvectoren en vloerverwarmingssystemen. Zo ziet het portfolio van fabrikant Radson er tegenwoordig uit. Vijftig jaar nadat de eerste radiatoren van de band rolden, is de van origine Belgische fabrikant uitgegroeid tot een internationaal opererende onderneming, exporterend naar meer dan 50 landen.

In de beginperiode was de radiator vooral nog een warmte-afgevend onderdeel van een woning. Maar begin jaren zeventig veranderde dit. De stijgende welvaart zorgde ervoor dat de vormgeving van de radiator belangrijker werd. De radiator werd een ‘meubelelement’ dat bijdraagt aan de inrichting van een woning. Radson besloot daarop haar radiatoren te gaan lakken. Klanten konden kiezen uit ‘maar liefst’ zeven verschillende kleuren. Sinds die tijd is de aandacht voor de vorm van de radiator alleen nog maar toegenomen, hoewel het streven naar radiatoren met een hogere warmteafgifte altijd prioriteit nummer één bleef.

Doorbraak met ketels

In diezelfde jaren zeventig sloeg de oliecrisis toe en zocht de fabrikant naar een bredere basis. In 1976 werd Alutherm voor de symbolische prijs van 1 gulden gekocht en zag de B.V. Radson-Panningen in Nederland het licht.
Een definitieve doorbraak kwam in 1979 met introductie van de ER-ketel (Economisch Rendement). Het bleek een succes. In 1981 werd de 10.000ste ketel verkocht en nog geen vier jaar later de 100.000ste.
Naast Nederland en België, werd de ketel in grote delen van Europa in grote getalen afgenomen. De fabrikant verwierf een plek op het Europese toneel.

Hogere warmteafgifte

Er kwam een nieuwe fabriek in Houthalen in 1988 voor de assemblage van gasketels en de productie van designradiatoren onder de naam Thermic. Tegelijkertijd ontwikkelde de R&D-afdeling een radiator met een (nog) hogere warmteafgifte: de Super 3, die in 1989 op de beurs ISH in Frankfurt zijn primeur beleefde. Waar bij de Super 2 de convectorlamellen recht afgesneden waren, werden bij de opvolger ervan de hoeken weggesneden, zodat de convectorlamellen tot aan de zijrand geplaatst konden worden. In 1990 verwerft de Finse Rettig Groep alle Radson aandelen en een jaar later wordt Thermic verkocht.
Ook de ketelactiviteiten worden afgestoten en komen uiteindelijk bij het Duitse Junkers-Bosch terecht.

Duurzame visie

Eind 2009 formuleert Rettig ICC een duurzame visie en verheft het lage temperaturen tot het belangrijkste thema voor de toekomst. ‘De toegenomen energie-efficiency van moderne gebouwen maken het mogelijk om met lagere temperaturen te verwarmen, iets wat verwarmingssystemen nog nadrukkelijker op de voorgrond plaatst. Bouw- en isolatievoorschriften worden in Europa verder aangescherpt. En doordat verwarmingssystemen met radiatoren een uitstekend reactievermogen hebben, is het makkelijker dan ooit om zoveel mogelijk profijt te halen uit warmtewinsten.’

Uitstraling belangrijker

Na de verkoop van Thermic gaat Radson meer aandacht besteden aan de uitstraling van haar radiatoren, resulterend in onder andere zowel horizontale als verticale uitvoeringen, met strak vormgegeven vlakke voorplaten en fraai afgewerkte zijden en bovenroosters. Nog altijd staat een optimale warmteafgifte voorop, maar de vormgeving van de nieuwe generatie radiatoren, zoals Kos en Faro, doet er niet voor onder. In 2003 voegt Radson hieraan twee nieuwe radiatoren toe, waarmee een nieuwe trend wordt ingezet die het mogelijk maakt om horizontale en verticale designradiatoren te combineren. Ook kleur wordt steeds belangrijker. Waren dat er in 1973 nog maar zeven, inmiddels zijn dit er zeventig.
Herstructurering
eflow-integraIn 2007 vindt een ingrijpende herstructurering van het merkenportfolio binnen Rettig ICC plaats. Er wordt afscheid genomen van verschillende merken en er verrijzen twee ‘brand pillars’, waaronder Purmo en Radson. De overgebleven merken worden opnieuw gepositioneerd.
In 2008 is een ondeugdelijke bevestigingsbeugel de oorzaak van een ongeval waarbij een vierjarig Belgisch jongetje het leven laat. Radson betreurt dit ongeval, neemt direct haar verantwoordelijkheid en vervangt een zeer groot aantal beugels.
In 2013 lanceert Radson een nieuwe vloerverwarmingsbuis ‘Pexpenta’ met een volledig centraal geïntegreerde zuurstofbarrière. Deze nieinnovatie was de nieuwe norm in installatie met verhoogde flexibiliteit en duurzaamheid. Radson heeft ondertussen een sterke positie binnen de vloerverwarmingsmarkt verworven.

Duurzame doelstellingen

In 2015 presenteert Radson een nieuwe generatie radiatoren onder de naam E.Flow, waarmee de fabrikant haar duurzame doelstellingen wil verwezenlijken. ‘Kijkend naar de manier waarop we de waterstroming hebben kunnen beïnvloeden en de warmteafgifte over het totale oppervlak van de radiator hebben weten te verdelen, dan is de nieuwe E.Flow Integra een voorbeeld voor toekomstige radiatoren van dit merk’, blikt de jubilerende fabrikant in haar jubileumboek ’50 jaar Radson’ vooruit naar de nabije toekomst •

Geef een reactie